Hoe haal je meer uit je website? Het antwoord zal je misschien verrassen, want het gaat niet om praktische tips, best practises of snelle hacks: Met conversie optimalisatie laat je jouw website slimmer werken, niet harder, met als doel meer klanten. 

Maar hoe doe je dat? Door je bezoekers beter te begrijpen en erachter te komen wat ze nodig hebben (denk aan behoeftes, vraagstukken of problemen).

In deze zeer uitgebreide gids leer je wat conversie optimalisatie is, waarom je het moet inzetten, hoe je aan de slag kunt gaan en met welke tools jij het conversiepercentage kunt verhogen.

Wat kun je van deze grote gids verwachten?

Deze gids bestaat uit 4 hoofdstukken. Bij ieder hoofdstuk geven we je praktische handvatten en tips zodat jij direct kunt beginnen met CRO: 

  1. Wat is een conversie?
  2. Waarom conversie optimalisatie?
  3. Hoe zet je conversie optimalisatie in?
  4. De 18 beste conversie optimalisatie tools

Wat is conversie optimalisatie?

Definitie Conversie Optimalisatie

Platgeslagen is conversie optimalisatie, of conversieratio-optimalisatie (CRO), een methode om het aantal websitebezoekers die een gewenste actie (conversie) uitvoert op je website te verhogen. 

Een gewenste actie kan bijvoorbeeld zijn het kopen van een product, aanmelden voor een nieuwsbrief of het invullen van een formulier. 

Door deze definitie te gebruiken verlies je de belangrijkste aspecten uit het oog: mensen en gedrag. 

Wij vinden dat digitale producten het leven van mensen waardevoller moeten maken. Daarom is het vast geen verrassing dat wij net een andere (lees: menselijke) kijk hebben op CRO.

Zo zien wij conversie optimalisatie als een proces waarin jij wilt begrijpen wat bezoekers motiveert, tegenhoudt of overtuigt op jouw website. Met als doel de best mogelijke gebruikerservaring bieden zodat uiteindelijk bezoekers meer gaan converteren. Deze aanpak leidt tot succes en groei op de lange termijn.

Het resultaat: een stijgende conversieratio!

.

1. Back to the basics: wat is een conversie?

Plat gezegd is een conversie een actie die je wilt dat een bezoeker op jouw website uitvoert. 

Conversies zijn er in vele soorten en maten. Verkoop je producten op je website? Dan is een aankoop een conversie. Mede door deze conversies stijgt (hopelijk) je omzet.

Daarnaast heb je ook een aantal interacties of stappen die plaatsvinden voordat je bezoeker iets koopt of je klant wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanmelden voor een nieuwsbrief of dat iemand iets plaatst in zijn of haar winkelmand. Dit zijn conversies die je niet direct in geld of omzet kunt meten (of direct iets zegt over de aankoopintentie van die persoon).

Hierdoor kun je een verschil maken tussen harde conversies en zachte conversies op je website. 

Voorbeelden van harde conversies

  • product kopen
  • offerte aanvragen
  • aanmelden voor een dienst (denk aan bijvoorbeeld aan Spotify of Netflix)

Voorbeelden van zachte conversies

  • nieuwsbrief aanmelding
  • invullen van contactformulier
  • e-book download

De waarde van de verschillende soorten conversies hangt af van wat ze voor jouw bedrijf betekenen en in welke stap van de marketing trechter/funnel iemand belandt.

Je kunt bijvoorbeeld elke zachte conversie zien als een (kleine) stap in de richting van een harde conversie. Daarom is het ook belangrijk om de harde conversies mee te nemen in je conversie optimalisatie proces.

Wat is de conversieratio/percentage en hoe bereken je die?

De conversieratio is het aantal bezoekers die op je website een gewenste actie uitvoert. Om de conversieratio van je site te achterhalen deel je het aantal conversies door het aantal unieke bezoekers of sessies op je website.

Hoe bereken je de conversieratio / conversiepercentage?

Wat een goede of gemiddelde conversieratio is, is lastig om te zeggen. Dit komt doordat: 

  1. Conversieratio’s afhankelijk zijn van het doel van de conversie (kliks op advertenties, nieuwsbrief aanmeldingen enz.).* 
  2. Elke website, pagina en doelgroep anders is. 
  3. Bedrijven dit soort gegevens vaak niet delen omdat ze concurrentiegevoelig zijn.

Eén ding is wel zeker: een hoge conversieratio laat zien hoe goed je bij je doelgroep aansluit. Hoe hoger je conversieratio is, hoe relevanter je bent voor je bezoekers.

* Voorbeeld: Stel dat je de volgende conversies hebt: een nieuwsbrief aanmelding en een product te koop voor € 1000,-. De drempel voor je bezoeker om zich aan te melden voor een nieuwsbrief is lager dan dit product aanschaffen. Daardoor is de kans dat de conversieratio van nieuwsbrief aanmeldingen hoger is dan die van aankopen.

Conversie funnel: van zachte naar harde conversies

De meeste websitebezoekers zullen weinig doen op je site bij hun eerste bezoek. Ze zijn nog aan het rondkijken, zitten nog in de onderzoeksfase of weten niet zeker of wat je aanbiedt aansluit bij wat ze nodig hebben. 

Het kost tijd om vertrouwen te winnen en een relatie op te bouwen. Als je weet dat het merendeel van je bezoekers niet gaat converteren de eerste keer, is het niet slim om direct je verkooppraatje te pushen. Dat schrikt bezoekers af.

Om achter te komen waar en hoe je bezoeker converteert op je website is het handig om een conversiefunnel (ook sales funnel of marketing funnel genoemd) op te stellen.

“Good websites that clearly direct users to the next step are a lot like well-designed airports.”

RockBoost

Als je uit een vliegtuig stapt in een onbekende omgeving helpen duidelijke wegwijzers zodat je weet waar je naartoe moet. Op dezelfde manier kun je met de conversiefunnel je bezoekers door je website leiden.

De definitie

Hubspot, een van de grootste marketingplatforms ter wereld, definieert een conversiefunnel als een pad dat potentiële klanten doorlopen voordat ze de primaire actie uitvoeren. Alle bezoekers beginnen bovenaan de funnel. Hoe meer ze overtuigd zijn van jouw bedrijf/product/service, hoe dichter bij het kopen (of aanmelden) van jouw product of service ze komen. 

Het process wordt gezien als een trechter omdat je vaak meer websitebezoekers hebt dan mensen die uiteindelijk klanten worden, waardoor de bovenkant van de funnel groter is dan de onderkant. 

Zo kan je bezoekers stap voor stap leiden van een nieuwsbrief aanmelding naar een aankoop of offerteaanvraag.

Hierboven zie je een een voorbeeld van het AIDA-model (Awareness, Interest, Desire en Action)

Bij elke stap van de funnel heb je informatie die werkt als wegwijzers in je klantreis / customer journey. Denk aan artikelen, landingspagina’s, video’s, e-mails en advertenties.

Door je conversiefunnel goed in te richten kun je potentiële klanten aantrekken en gekwalificeerde leads warm houden zodat ze later converteren naar klanten of gebruikers.

Conversie-Checklist: 

  • Maak een overzicht van de belangrijkste contactmomenten en interactiemomenten op je website. Misschien kan je dat ook koppelen aan je conversiefunnel.
  • Noteer welke van deze interacties zachte conversies en welke harde conversies zijn.
  • Is het duidelijk voor iemand die nieuw is op je site waar ze moeten klikken om een actie uit te voeren?
  • Meet je de interacties al via Google Analytics (of een vergelijkbaar programma)? Nog niet? Doe het dan! 🙂 
  • Geef de conversies een waarde in Google Analytics, dan zie je terug welke pagina’s een rol hebben gespeeld tot het converteren.
  • Houd je conversieratio bij zodat je deze kunt vergelijken met eerdere periodes.
  • Kijk in Google Analytics waar mensen op je website afhaken om te achterhalen aan welke pagina’s je aandacht moet besteden.
  • Wil je makkelijk conversies meten? Maak dan gebruik van Google Tag Manager, hiermee kan je genoeg conversie tags toevoegen aan je website zonder dat de prestaties naar beneden gaan (en het is ook nog eens makkelijk!). 
.

2. Waarom conversie optimalisatie?

Bij Concept7 zeggen we: “Assumption is the mother of all fuck ups.” 

We kennen het allemaal, aannames, vermoedens en onderbuikgevoelens. Aan de ene kant helpen ze ons om de wereld om ons heen te begrijpen en snel beslissingen te maken. Aan de andere kant leveren ze ons (vaak) foute conclusies op of analyses die nergens op gebaseerd zijn. 

“Assumption is the mother of all fuck ups.”

Allereerst: Doe iets niet alleen omdat je concurrent het doet! We snappen het, het is makkelijk om best practices te volgen. Ze zijn ook vaak opgesteld door experts. Dus waarom zou je het niet vertrouwen? 

Wat vaak vergeten wordt, is dat dit soort best practices ontstaan in een specifieke context die anders is dan die van jouw website. Een ander doel, een ander doelgroep en, niet heel onbelangrijk, een compleet ander design. 

Leestip – Hotjar schreef daar een uitgebreid artikel over: Death by Best Practices.

Wat heeft dit met conversie optimalisatie te maken? 

Als je een website hebt, en graag bezoekers op je website krijgt, dan is CRO nuttig voor jou. Dat bezoekers op je website converteren naar klanten is belangrijk, anders loop je omzet mis, zo simpel is het. Het maakt dan niet uit hoe groot je bedrijf is. En bezoekers omzetten naar klanten wil je op de meest effectieve, impactvolle en betrouwbare manier doen.

Neem daarom de tijd om data te verzamelen en die te analyseren. Zo kun je testen opzetten die op feiten gebaseerd zijn. En weloverwogen keuzes maken. Dit vormt de basis van conversie optimalisatie. 

Om het punt nog duidelijker te maken, hier een mooie quote:

“Never ASSUME, because when you ASSUME, you make an ASS of U and ME”

Voordelen van conversie optimalisatie

Zoals je al door hebt, kunnen we een hele lijst met voordelen van conversie optimalisatie opnoemen.

1. Je begrijpt je bezoekers beter en kunt inspelen op hun behoefte

Wat de mooiste en tegelijkertijd de belangrijkste uitkomst is van CRO, is dat je je bezoekers beter leert kennen. Je komt erachter hoe je bezoekers zich dragen op de website, wie ze zijn, wat ze willen en waar ze behoefte aan hebben. 

Met deze informatie kun je de gebruikerservaring van jouw (potentiële) klant verbeteren en de website nog relevanter maken voor hen. Waardoor je (warning: herhaling!) meer converterende bezoekers krijgt. Win win dus!

2. Je maakt betere beslissingen met lagere risico

Voordat je van conversie optimalisatie had gehoord maakte je waarschijnlijk aanpassingen op je website gebaseerd op onderbuikgevoelens en aannames. Je hoeft je er niet voor te schamen, het is niet erg. Wat je niet weet kun je leren en eerlijk gezegd, wij hebben het ook gedaan! 🙃

Zoals we al hebben gezegd, is het tijd om weloverwogen keuzes te maken. Met CRO kun je je onderbuikgevoelens en aannames testen om te kijken of iets daadwerkelijk ook resultaten oplevert. Werkt het niet? Dan proberen we iets anders. 

Door bijvoorbeeld te experimenteren en de resultaten te evalueren krijg je inzichten om slimmere keuzes te maken. Zo maak je beslissingen op basis van data en feiten in plaats van aannames en vermoedens. Daardoor neem je ook kleinere risico’s, want je test eerst of iets werkt of niet.

3. Je verhoogt de conversieratio en daardoor ook de winst

Conversie optimalisatie levert je (in de meest ideale situatie) een hogere conversieratio op. Als je meer resultaten haalt uit je bestaande verkeer zal je zien dat je winst ook stijgt. 

Voorbeeld: 1000 mensen bezoeken je website en 25 mensen kopen een product voor € 50. Je conversieratio is dan 2,5%. Stel dat je kosten per product € 30,- zijn, dan krijg je de volgende berekening:

Verkoop (25 x €50)€ 1.250
Kosten (25x €30)€ 750
Winst€ 500

Wat gebeurt er als je de conversieratio verhoogt van 2,5% naar 5%?

Verkoop (50 x €50)€ 2.500
Kosten (50 x €30)€ 1500
Winst€ 1000

Door je conversieratio te verdubbelen, verdubbel je ook je winst. Maar hier komt natuurlijk wel veel bij kijken voordat je dit hebt bereikt.

3. Hoe zet je Conversie Optimalisatie in?

Waar moet je beginnen als je conversie optimalisatie wil inzetten? Allereerst, CRO is een dynamisch proces, geen lineair stappenplan of checklist waar je elke stap kan afvinken en meteen resultaten boekt. Nee, met nieuwe inzichten herhaal je verschillende fases of stappen.

De 5 stappen van conversie optimalisatie

Fase 1: de Basis

Voordat je kunt beginnen zijn er een aantal zaken waar je op moet letten: de conversie optimalisatie piramide en je doelen & kpi’s. Wat wil je bereiken en hoe? Hierdoor krijg je de juiste handvatten om richting te geven aan je activiteiten.

Fase 2: Onderzoek

Als je dat op orde hebt is het tijd voor onderzoek. Wat doen je bezoekers op je site? Waarom doen ze dat? En niet heel onbelangrijk, waar lopen ze tegen aan? 

Fase 3: Hypotheses & prioriteren

De data en inzichten die je uit de onderzoeksfase haalt vormen de basis voor de volgende fase: hypotheses opstellen & prioriteren. Hier ga je keuzes maken in wat je wilt testen op je website.

Fase 4: Testen

Daarna komt testen van je hypotheses. Op basis van de hypotheses maak je aanpassingen aan je teksten of design om deze vervolgens te testen bij je websitebezoekers.

Fase 5: Analyseren & leren

Tenslotte ga je de resultaten analyseren. Hoe heeft de testversie gepresteerd tegenover het originele ontwerp of copy?

.

Begin bij de basis: De conversie optimalisatie piramide

De conversie (optimalisatie) piramide, niet te verwarren met de conversiefunnel, geeft een visuele weergave van de noodzakelijke bouwblokken van de gebruikerservaring op een website.

Vergelijkbaar met de piramide van Maslow, hebben websitebezoekers een aantal ‘basisbehoeften’ waar aan voldaan moet worden voordat ze converteren. In andere woorden, om een goede basis te leggen voor groei op lange termijn, is het nodig om je website stap voor stap te optimaliseren.

Er zijn een aantal verschillende versies van de CRO piramide, waaronder deze van conversiespecialist Martin van Kranenburg, die uit 5 stappen bestaat:

Voorbeeld conversie piramide van Martin van Kranenburg
De conversiepiramide van Martin van Kranenburg

Zoals je vast al hebt geraden, hebben wij een eigen kijk op de conversie optimalisatie piramide. We hebben een aantal stappen toegevoegd en wat stappen omgedraaid: 

Werk grondig door elk niveau van de conversie piramide om frictie en onzekerheid weg te nemen voor de bezoeker. 

Door deze piramide als uitgangspunt te nemen voor je CRO-process kun je sneller en betere prioriteringen maken. Het is misschien logisch, maar voordat je met personalisatie begint moet de website goed functioneel in elkaar zitten.

Niveau 1: Strategie

De website heeft een duidelijke propositie/waardepropositie die een specifieke doelgroep aanspreekt. Wie is je doelgroep? Wat wil je bereiken? Hoe ga je dit bereiken?

Niveau 2: Functioneel

Een functioneel werkende site met zo min mogelijk bugs waardoor gebruikers niet gefrustreerd raken. Is je website technisch op orde? Waar lopen bezoekers tegen aan op je site?  

Niveau 3: Vindbaar

Je website wordt gevonden door de juiste gebruikers in Google of waar ze zoeken. Richt je website in voor zoekmachineoptimalisatie, met focus op zowel technisch aspecten, content en links van andere websites (backlinks). Waarop wil je gevonden worden? Is je website geoptimaliseerd voor zoekmachines?

Niveau 4: Gebruiksvriendelijk

Je website is makkelijk te gebruiken: er is geen frictie of onzekerheid en je bezoeker kan snel en gemakkelijk vinden wat hij of zij zoekt. Wat zorgt voor frictie? Hoe lost je dit op? Wat zijn de stappen die een gebruiker kan/moet doorlopen op je website om een actie te doen?

Niveau 5: Overtuigen

Je website verhoogt de motivatie van de gebruiker om actie te ondernemen. Door in te spelen op motivatoren zoals hebzucht, angst, status & ontplooiing (Schrijven voor het brein)

Niveau 6: Personalisatie

Je website spreekt duidelijk de bezoeker aan en je weet hoe de doelgroep jouw website gebruikt. Zo kun je anticiperen op behoeften en vragen. Hoe kun je je bezoekers persoonlijk aanspreken? Kun je tools inzetten om dit process te automatiseren?

Doelen, KPI’s & nulmeting voor Conversie optimalisatie

Oke, je weet nu ongeveer waar je moet beginnen met optimaliseren. De volgende stap is doelen stellen. Wat wil je bereiken met conversie optimalisatie en hoe kan je succes meetbaar maken? 

Stel duidelijke doelstellingen op in lijn met bedrijfsdoelstellingen en koppel er Key Performance Indicators (KPI’s) aan vast. Door je KPI’s te verbinden aan je bedrijfsdoelstellingen zorg je ervoor dat je niet blind en irrelevant aan het meten bent.

“Meten is weten als je de juiste statistieken meet”

Statistiek klinkt misschien niet menselijk, maar door het monitoren van je doelen, of het nu goed of slecht gaat, creëer je een omgeving waarin leren centraal staat. Je leert meer over je gebruikers, over je website en over je organisatie.

KPI’s opstellen

Niet alle statistieken die je kunt meten zijn relevant als KPI’s voor jouw organisatie. Welke statistieken zijn dan geen KPI’s? Een vuistregel die CXL, dé community en opleider op gebied van conversie optimalisatie, gebruikt is dat data die niet direct inkomsten genereren geen KPI’s zijn.

“Is it better that someone spends more time per visit on our site, or less? Impossible to say. Is it better if someone spends more money on our site or less? No question, the answer is yes.”

CXL

In deze context is het handig om een verschil te maken tussen zachte en hardeconversies (die we hierboven hebben genoemd). Het is belangrijk om harde conversies & statistieken te volgen, want ze geven aan welke delen van je site aandacht nodig hebben en ze leggen de basis voor de macro-conversies (de stappen in de conversiefunnel). 

Als je een visuele denker bent, zoals onze conversiespecialist Linn, is het slim om je KPI’s en metrics op te stellen in een ‘goal tree’ (ook wel: doelenboom). Zo kun je doelen opstellen en de relatie tussen de verschillende doelen duidelijk maken.

Doelenboom / Goal tree voor KPI's en doelen stellen voor marketing
Dit is een voorbeeld van een doelenboom om je KPI’s of doelen te visualiseren

Een doelenboom:

  • helpt je met het focussen van wat je wilt optimaliseren; 
  • breekt je doelen op ik behapbare stukken;
  • geeft de kleinere doelen weer en wat de impact kan zijn op de bedrijfsdoelstellingen;
  • helpt stakeholders de waarde van je activiteiten inzien in een taal die ze begrijpen (Optimizely). Denk bij stakeholders aan directie, product owners en aandeelhouders.

Nulmeting

Voordat je begint met het aanpassen van de website is het handig om een nulmeting te doen. Kijk naar je KPI’s en statistieken en noteer hoe je website nu presteert. 

Maak bijvoorbeeld een dashboard in Google Data Studio zodat je snel en automatisch periodes kan vergelijken. 

Met een nulmeting kan je bijhouden wat voor gevolgen de experimenten een aanpassingen hebben op je website. Denk aan groei en ontwikkeling van bezoekers en hun gedrag.


Data verzamelen & onderzoek: leer je gebruikers kennen

Wat doen gebruikers op je website, wat willen ze en waarom? En niet heel onbelangrijk: Waar lopen je bezoekers tegen aan? Er zijn verschillende manieren om het gebruik van je website te meten. We maken een verschil tussen passief gebruikersonderzoek en actief gebruikersonderzoek. 

Bij passief gebruikersonderzoek kijk je vooral naar wat gebruikers doen op je site. Je bent niet actief met ze in gesprek, maar je verzamelt data door website analyse tools (denk aan Google Analytics, Hotjar of Mouseflow).

Aan de andere kant heb je actief gebruikersonderzoek waar je direct in gesprek bent met je gebruiker. Dit zijn bijvoorbeeld diepte interviews of eyetrack sessies. Met deze onderzoeksmethoden kom je erachter wat de beweegredenen en besluitvorming van jouw (potentiële) klanten zijn.

Passief gebruikersonderzoek: wat doen gebruikers op mijn website?

Website statistieken & data

Programma’s zoals Google Analytics (en andere tools) zijn essentieel voor conversie optimalisatie. Ze geven inzicht in data en in de leefwereld van de consument. Zo krijg je inzichten die je om kunt zetten om je website te optimaliseren. Cijfers en statistieken zijn juist middelen om je gebruikers te begrijpen. 

Met statistieken kun je beslissingen maken op basis van feiten en cijfers in plaats van op onderbuikgevoel (herhaling). Deze tools geven je een enorme stroom met data. Denk aan:

  • informatie over waar je bezoekers vandaan komen;
  • wie je website bezoekt;
  • en welke pagina’s ze bekijken.

Om tot relevante data te komen, is het nodig om deze data te filteren en analyseren.

Bezoekersgedrag

Naast website statistieken, heb je ook analysetools voor bezoekersgedrag. Zij maken heatmaps en opnames van het gedrag van de bezoekers. Met deze tools zie je hoe verschillende functionaliteiten of elementen op een pagina gedrag beïnvloeden.

Enquêtes & polls

Met enquêtes en polls op je website kun je relevante vragen stellen aan je bezoekers (op relevante momenten) en passief data verzamelen. Zo kun je vragen om feedback: 

  • waarom verlaten bezoekers je website;
  • wat de bezoekers hebben gekocht;
  • waarom ze iets hebben gekocht of niet.

Actief gebruikersonderzoek: wat willen mijn  bezoekers en waarom?

Naast passief gebruikersonderzoek kun je ook gebruikers actief benaderen. Bij Concept7 zijn we gespecialiseerd in gebruikersonderzoek zoals diepte interviews & eyetracking. Met deze onderzoeksmethoden kunnen we erachter komen hoe gebruikers je website ervaren.

Interviews

Met diepte-interviews krijg jij inzicht in de beweegredenen en besluitvorming van jouw (potentiële) klanten. Vervolgens identificeren we concrete verbeterpunten die je direct kunt gebruiken binnen jouw organisatie en op de website.

Interviews helpen je om te bepalen hoe je jouw product moet presenteren en wat je gaat vertellen over je product. Als je weet waarom mensen een bepaald product juist wel of niet kopen, kun je hierop inspelen op je website.

Eyetracking

Eye tracking is het proces waarbij de oogbeweging van een gebruiker op een specifieke website wordt gemeten. Met een eyetrack onderzoek krijg je inzicht in:

  • Knelpunten die conversie verminderen.
  • Hoe gebruikers je website of app scannen.
  • Welke elementen aandacht trekken.
  • Welke elementen niet worden gezien of waargenomen.
  • Waar mensen (naar) kijken.
  • Inzicht in motivatie en verwachtingen.

UX onderzoek & testen

Naast passief en actief gebruikersonderzoek is het ook goed om de gebruiksvriendelijkheid van je website te testen. Dit kan bijvoorbeeld met een expert review. Dit is een analyse waar een User Experience (gebruikerservaring) expert, zoals onze Sjoerd, je website doorloopt. Het helpt je om een beeld te vormen van de gebruiksvriendelijkheid van je product of dienst. Het geeft je inzicht in knelpunten en identificeert kansen voor verbetering. 

Tijdens de expert review analyseert en beoordeelt een usability expert de gebruiksvriendelijkheid van het digitaal product. De analyse en beoordeling wordt gedaan op basis van fundamentele principes over usability (de heuristieken), kennis uit onderzoeken, eigen ervaring en gebruikersonderzoek. 


Hypotheses opstellen

Wat is een hypothese

Een hypothese is een onderbouwd vermoeden of aanname van hoe je je website kunt optimaliseren. Je stelt de hypothese op voordat je begint met experimenteren of je website aanpast. Op basis van al de inzichten en data die je hebt verzameld kun je een hypothese formuleren. Door te experimenteren ga je testen of je hypothese klopt of niet.

Waarom zijn ze belangrijk?

Door te werken met een hypothese kun je inschatten hoe succesvol je experimenten zullen zijn. Op lange termijn bespaart het je tijd doordat je betere resultaten behaalt. Testen om te testen is gedoemd om te falen. Een experiment heeft een doel nodig om te bepalen of het succesvol is of niet.

Het formuleren van een hypothese dwingt je om na te denken over wat dat doel is, hoe je het kunt proberen te bereiken en wat voor resultaten het moet opleveren. 

Waar een slechte hypothese verwarring veroorzaakt, zorgt een goede hypothese voor structuur. Het is de basis van je experiment, en bevat alle informatie die nodig is voor het bouwen van een experiment/test.

Optimizely zegt het mooi: 

“Running an experiment without a hypothesis is like starting a road trip just for the sake of driving, without thinking about where you’re headed and why.”

Optimizely

Hoe stel je een hypothese op?

Om een succesvolle hypothese te formuleren heb je vijf elementen nodig:

  • wat je wilt veranderen (het probleem)
  • hoe je dat gaat veranderen (de oplossing / UX, design & Copy)
  • voor wie je het aanpast (jouw doelgroep)
  • het gewenste resultaat (KPI’s & doelen)
  • waarom je denk dat het gaat werken (gedragswetenschap / onderzoek)

Online Dialogue raadt aan om hypotheses elke keer op dezelfde manier te formuleren. Hierdoor ontstaat er een overlap tussen de verschillende experimenten die je uitvoert en zorg je ervoor dat kennis binnen je organisatie blijft.

Je hypotheses prioriteren

Het is onmogelijk om al je hypotheses gelijk te testen. Waarschijnlijk heeft jouw website ook niet een oneindig aantal bezoekers waarop je je hypotheses kunt testen. Daarom is het noodzakelijk om al deze ideeën te prioriteren, zodat je kunt beginnen met de hypotheses met de meeste potentie. En zodat de slechte ideeën geen aandacht krijgen of de verkeerde pagina’s worden aangepakt.

Er zijn veel verschillende manieren om je hypotheses te prioriteren. De drie meest bekende zijn het PIE-model, het ICE-model en het PXL-model van CXL.

PIE

Met het PIE-model geef je de hypothese een score gebaseerd op hoeveel potentie de aanpassing heeft, het belang van de pagina waarop de aanpassing gebeurt en hoe gemakkelijk het is om het te implementeren.

  • Potential – Wat is de potentie van deze pagina?
  • Importance – Hoe waardevol is het verkeer naar de pagina’s? (hoeveelheid verkeer etc.)
  • Ease – Hoe gemakkelijk is het om de test te implementeren op de pagina?

ICE

Net zoals het PIE-model, kun je met het ICE-model je hypothese op basis van 3 punten een score geven. 

  • Impact – Wat is het verwachte effect?
  • Confidence – Hoe zeker ben ik dat het gaat werken?
  • Ease – Hoe gemakkelijk is het om te implementeren?

PXL

Het PXL-model van CXL zit anders in elkaar. Zij vinden het PIE- en ICE-model te subjectief, en proberen een objectieve manier van prioriteren te creëren met hun model. In plaats van dat je op drie punten een score geeft, heeft CXL een aantal criteria vastgelegd:

  • Is de verandering boven de fold?
  • Valt de verandering op binnen 5 seconden?
  • Voeg je een element toe of verwijder je er één?
  • Is het ontworpen om de motivatie van gebruikers te verhogen?
  • Vindt het plaats op een pagina met veel verkeer?
  • Pakt het een probleem aan die je hebt ontdekt tijdens gebruikersonderzoek?
  • Is je hypothese ondersteund door heatmaps of eyetracking?
  • Hoe makkelijk is het om te implementeren? (gemeten in uren)
Hypotheses prioriteren bij CRO. PXL model van ConversionXL
Voorbeeld van het PXL model van CXL

Experimenteren met conversies

Tijd voor actie! Je hebt de hypotheses geprioriteerd en nu is het tijd om te kijken of de hypotheses kloppen met de werkelijkheid. Zo niet, dan kan je die bijwerken en opnieuw testen.

Wanneer je een experiment uitvoert, zoals een A/B-test dan test je een variant tegen een andere om te kijken welke meer conversies, leads of verkopen oplevert. De helft van je bezoekers krijgen variant A te zien, en de rest variant B. Sommige versies zullen betere resultaten opleveren en je hypothese valideren. Daardoor heb je altijd winnende en verliezende testen. 

Wees niet bang, zelfs van verliezende testen kun je iets leren. Uit deze testen krijg je ook waardevolle inzichten in het gedrag van je doelgroep. Deze kun je gebruiken om toekomstige experimenten te verbeteren.

Afhankelijk van je hypothese, websiteverkeer en doel kun je kiezen tussen verschillende soorten experimenten:

  • A/B-test
  • Multivariate-test
  • Split URL-test

Analyseren & Leren

In deze ‘laatste’ fase van het CRO process ga je de resultaten van je experimenten analyseren. Wat kun je leren van de tests? Hoe hebben ze gepresteerd?

Naast dat je resultaten uit je experimenten tool gebruikt om je tests te evalueren is het ook slim om Google Analytics te gebruiken.

Zelfs als je test goede resultaten heeft opgeleverd, is het handig om toch een aantal vragen te stellen:

  • Wat waren de kosten van de implementatie (techniek & design)? 
  • Wat is de balans tussen de verwachte stijging in omzet en de kosten van de implementatie?

Wat doe je als de resultaten niet eenduidig zijn?

  • ga terug naar voorgaand onderzoek en inzichten om de data opnieuw te analyseren
  • check of je hypothese goed genoeg is geformuleerd
  • kijk naar de prestaties van verschillende segmenten in Google analytics
  • formuleer je hypothese opnieuw na aanleiding van je nieuwe inzichten

Conversie optimalisatie is niet een linear process, je kunt het beter omschrijven als een cyclus. Het is een continu process dat nieuwe analyse vereist. Een goed ingericht CRO-proces helpt je bij het identificeren van verbeterpunten.

4. De 18 beste conversie optimalisatie tools

Om het leven wat makkelijker te maken voor jou hebben we een lijst gemaakt met onze 15 favoriete conversie optimalisatie tools die wij gebruiken. 

Echter, zoals Hotjar ook zegt, de beste optimalisatie-tools zijn gratis! Het belangrijkste hulpmiddel dat je nodig hebt om je klanten beter te begrijpen en om je in te leven in hun gebruikerservaring ben je zelf (denken, luisteren, kijken en vragen 🙂

SEO / Vindbaarheid

  • MOZbar – snelle check van de autoriteit van de website en of alle metadata goed gevuld zijn – Gratis versie
  • SEMrush – SEO audit tool – Met de gratis versie kun je een website analyseren
  • Screaming Frog – SEO audit tool – Met gratis versie kun je 500 URLs analyseren
  • Lighthouse – Chrome extensie om je paginasnelheid en andere SEO te checken (kan ook via Inspect tool) – gratis
  • Google Page Speed – check de paginasnelheid van je website – gratis
  • Yoast SEO – SEO check voor content – gratis plugin voor WordPress

Gedragsanalyse

  • Hotjar – maak heatmaps & recordings van je bezoekers, stel ze vragen via surveys – gratis versie beschikbaar
  • Mouseflow maak heatmaps & recordings van je bezoekers, stel ze vragen via surveys – gratis versie beschikbaar

Experimenten

  • Google Optimize – A/B tests, Multivariate tests – gratis tool
  • Optimizely – A/B tests & multivariate tests – betaald account
  • VWO – A/B tests, Multivariate tests – betaald account
  • Convert.com – A/B tests, multivariate tests split tests – betaald account

Statistieken & Analyse

Bijhouden van inzichten

Bronnen

Wil je nog meer lezen over Conversie optimalisatie? 

Hotjar – CRO: the user-centric approach

MOZ – Conversion Rate Optimization

Unbounce – Conversion funnel

IMU – Conversie verhogen

Wikipedia – Conversion rate optimization

VWO – Conversion Rate Optimization

Optimizely – Ideate and Hypothesize

Qualaroo – Beginners guide to CRO

Online groei begint bij kennis

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks praktische inzichten, tips en tricks om je op weg te helpen naar online groei!

Vul hieronder jouw e-mail in en ontvang direct een handig weetje 🙂

Download onze whitepaper

Wij willen graag onze kennis delen, vul je email adres in en krijg onze whitepaper gratis in je inbox.

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor gepersonaliseerde content, social media features en om onze traffic te analyseren. Meer weten?