Een van de eerste stappen in het sollicitatieproces is het bekijken van je portfolio. Je motivatiebrief geeft ons een indruk, maar je portfolio geeft ons nog een veel beter beeld van jouw skills als designer. We zijn altijd op zoek naar een speciaal profiel. Iemand met een specifiek skill level of een paar jaar werk ervaring. Een design portfolio geeft ons hier een goed idee bij.

Wil je solliciteren bij een designbureau maar weet je nog niet waar je moet beginnen? Lees ons artikel: 4 tips hoe je jouw stageplek bij een designbureau scoort.

Goed opgemaakte pdf of toon je portfolio online

Je hoeft je portfolio website echt niet zelf te bouwen vanaf scratch. Dat is niet je expertise. Sterker nog, een goed opgemaakte pdf is ook prima.

Kies je wel voor een online portfolio, koop dan je eigen domeinnaam. Het staat veel professioneler als je portfolio te vinden is op https://mijnportfolio.nl, in plaats van https://mijnportfolio.wixsite.nl of iets dergelijks. Een domeinnaam, zeker met de extensie .nl, is meestal helemaal niet duur.

Bonus tip: Hoe minder tijd het ons kost om je werk in te zien, hoe beter. Verstop je werk dan ook niet onder 100 kliks.

Denk na over de inhoud van je portfolio

Oke, wat zet je dan in je portfolio? In de ideale wereld zien we een goed gevuld portfolio met werk voor echte klanten, toegespitst op de functie waarvoor je solliciteert. We weten ook dat dit niet altijd realistisch is voor iedereen. Maar, wat dan?

“Ik heb alleen maar groepswerk vanuit mijn opleiding.”

Het is voor ons moeilijk om te achterhalen wat jij kan vanuit groepswerk. Was het jouw taak om kleuren uit te zoeken? Heb jij de UX erachter gedaan? Heb jij de puntjes op de i gezet? Ons advies is dan ook om groepswerk achterwege te laten, tenzij je goed en concreet uit kan leggen wat jij eraan gedaan hebt.

“Ik heb geen echte klussen naast mijn opleiding gedaan.”

Geen probleem. Er zijn nog veel meer manieren om jouw portfolio te vullen. Je kunt redesigns maken op je favoriete websites. Je kunt ‘prompt generators’ gebruiken om opdrachten te maken. En je kunt je eigen wilde fantasieën uitwerken natuurlijk. Hoe dan ook, we willen graag zien wat je kunt.

“In mijn vrije tijd maak ik graphics, digital art en posters.”

Hartstikke leuk, als toevoeging. Check voor je gaat solliciteren of jouw werk matcht met het bedrijf. Bij Concept7 maken we bijvoorbeeld websites en applicaties. Een portfolio met alleen maar ander werk (zoals graphics en dtp-werk) geeft ons geen beeld van jouw skills voor onze vacature als ux/ui design stagiair.

Bonus tip: Ken je iemand in de design business? Vraag hem/haar om feedback, zeker als deze persoon een paar jaar ervaring heeft!

Licht je portfolio toe

Uiteindelijk is het natuurlijk jouw doel om op gesprek te komen. Uiteraard  vragen we je dan om je portfolio aan ons toe te lichten.Toch is het voor ons fijn als jij in je portfolio al het een en ander uitlegt. Zonder toelichting gaan wij alleen maar ‘ploaties kiek’n’, en trekken we onze eigen conclusies. 

Je toelichting hoeft niet lang te zijn, houd het kort en bondig. Kom snel tot de kern: Wat heb je gedaan? Waarom op deze manier? Wat waren je belemmeringen? Misschien ben je wel helemaal niet blij met een bepaalde uitkomst, maar heb je wel veel van het project geleerd. Dit is ook iets wat je kunt uitleggen.

Het gaat namelijk niet alleen om je ‘hard skills’, maar ook om je ‘soft skills’. Hoe ga je met dingen om, hoe reageer je op feedback, hoe ontwikkel je jezelf? Dit is bijna net zo belangrijk.

Meer weten over een sollicitatiegesprek? Lees dan ons artikel ‘Solliciteren kan je leren’.

Waar wacht je nog op? Stuur ons jouw design portfolio!

Jij hebt nu alle info om je beste portfolio neer te zetten. Dus waar wacht je nog op? Stuur jouw portfolio snel naar hallo@concept7.nl 😉

Online groei begint bij kennis

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks praktische inzichten, tips en tricks om je op weg te helpen naar online groei!

Vul hieronder jouw e-mail in en ontvang direct een handig weetje 🙂

Download onze whitepaper

Wij willen graag onze kennis delen, vul je email adres in en krijg onze whitepaper gratis in je inbox.

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor gepersonaliseerde content, social media features en om onze traffic te analyseren. Meer weten?