Terug naar overzicht

Eyetrack

Bij een eyetrack onderzoek voeren gebruikers uit je (potentiële) doelgroep opdrachten uit op je site of app. Eén van onze user researchers begeleidt de respondent aan de hand van een testopzet. Bij het uitvoeren hiervan kunnen we zien waar gebruikers kijken op het scherm, en waar ze klikken.

Met eyetrack onderzoek krijg je inzicht in:

  • Knelpunten die conversie verminderen
  • Hoe gebruikers je website of app scannen
  • Welke elementen aandacht trekken
  • Welke elementen niet worden gezien of waargenomen
  • Waar mensen (naar) kijken
  • Inzicht in motivatie en verwachtingen

Eyetrack onderzoek is daarnaast erg geschikt om te toetsen of aannames of veronderstellingen kloppen. Ook zorgt het vaak voor nieuwe inzichten die je zelf niet snel bedenkt om je conversie te verhogen.

Gebruikersonderzoek op mobiel

Ook op mobiel is het mogelijk om knelpunten op te sporen die negatief impact hebben op je conversie. Mobiel wordt vaak situatieafhankelijk of in een andere context gebruikt. Gebruikers stellen andere eisen aan een website of app, en hebben last van andere knelpunten.

Ook op mobiel is het mogelijk om mee te kijken en te zien waar gebruikers klikken. Zo kunnen we onderzoeken waar gebruikers tegenaan lopen bij het uitvoeren van een taak.

Hoe werkt een eyetrack onderzoek?

Samen met jou stellen we onderzoeksvragen op. Wat willen we met het onderzoek bereiken? Waarom is het nodig om dit te onderzoeken en wat zijn hierin aandachtspunten?

We bepalen de doelgroep(en), stellen een respondentenprofiel op en bepalen in overleg wie de werving doet. Wij kunnen dit voor je regelen, maar we kunnen ook adviseren over het zelf werven van geschikte respondenten.

Tijdens het onderzoek zelf leidt één van onze gebruikersonderzoekers het onderzoek. Een respondent krijgt verschillende opdrachten achter de eyetrackmonitor. Een eyetrackmonitor is een speciale desktop-monitor waar sensoren in zitten die oogbeweging en fixaties kunnen waarnemen. Het levert extra informatie op over kijkgedrag.

Onze gebruikersonderzoeker observeert gebruikers, vraagt door en zorgt dat we alle taken grondig testen.

Wij kunnen zowel op ons kantoor als op locatie testen, en je kunt altijd meekijken. Meekijken kan eventueel ook op afstand, of later op basis van video opnames.

Wat krijg je in een eyetrack?

Na een grondige analyse krijg je een een praktisch, kort en bondig rapport met alle bevindingen en verbeterpunten uit de test. Ook doen we suggesties voor verbetering.

Het rapport nemen we telefonisch of op locatie met je door voor toelichting en vragen. Ook krijg je video opnames van de eyetrack.

Met alle bevindingen, verbeterpunten en suggesties kun je eenvoudig je site of app verbeteren, of kun je ons rapport gebruiken voor gesprekken met interne stakeholders.

Waarom zou ik voor Concept7 kiezen?

Wij waren pioniers in Nederland met eyetrack: sinds 2004 doen we al gebruikersonderzoek met onze eigen eyetrack apparatuur. We kunnen je er dus alles over vertellen maar beter nog, we kunnen je helpen maximaal rendement uit een eyetrack te halen.

Wil je ook weten hoe goed je gebruikers taken uit kunnen voeren op je website of app? Of heb je vragen? Neem contact op met Sjoerd.

Sjoerd Walinga

Usability & User Experience Researcher

[email protected] 06 10 30 00 53

Geintereseerd om met ons een Eyetrack te doen? Of heb je vragen? Neem contact op met Sjoerd Walinga.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Bekijk ook

Expert evaluatie

Eén van onze experts analyseert je website, intranet of app grondig. Alle verbeterpunten ontvang je in een praktisch en helder rapport. Dit rapport nemen wij persoonlijk met je door. Zo kun je je klanttevredenheid en conversie eenvoudig verhogen!

Lees meer over Expert evaluatie

Customer Journey

Met een customer journey (ook bekend als klantreis) maak je ervaringen van jouw klanten met je aankoopproces of dienst inzichtelijk. Samen met jouw team stellen wij de customer journey op. Als het nodig is doen we aanvullend gebruikersonderzoek. Met de customer journey signaleer je behoeften, kansen en verbeterpunten voor je klanten.

Lees meer over Customer Journey

Eyetrack

Bij een eyetrack onderzoek je hoe gebruiksvriendelijk je product of dienst is. Gebruikers uit je (potentiële) doelgroep krijgen taken die ze uitvoeren achter onze eyetrackmonitor. Met een eyetrackmonitor kun je zien waar gebruikers kijken op het scherm. Je krijgt een helder rapport met alle bevindingen, zodat je direct kunt verbeteren.

Lees meer over Eyetrack

Gebruikersonderzoek op maat

Soms heb je maatwerk nodig bij gebruikersonderzoek. Vermoed je dat je website beter kan, maar weet je niet hoe? Of twijfel je wat de beste oplossing is voor een vraagstuk? Ben je op zoek naar motivaties of gedrag van gebruikers? Of zoek je bewijs of inzichten? Wij kunnen je helpen.

Lees meer over Gebruikersonderzoek op maat

Terug naar overzicht