Design principles, of ontwerpprincipes, zijn richtlijnen voor het design van je product. Ze inspireren en helpen bij het genereren van vernieuwende ideeën als wel bij het kiezen van ideeën.

In dit artikel leer je wat ontwerpprincipes zijn, wat de voordelen zijn en hoe je zelf kunt beginnen met principes opstellen. 

Om je alvast te inspireren, bij Google hebben ze 10 principes voor (UX) ontwerp. Deze zijn gebaseerd op de filosofie en kernwaarden van Google zelf. De 10 design principes zijn:

  1. Focus on people — their lives, their work, their dreams.
  2. Every millisecond counts.
  3. Simplicity is powerful.
  4. Engage beginners and attract experts.
  5. Dare to innovate.
  6. Design for the world.
  7. Plan for today’s and tomorrow’s business.
  8. Delight the eye without distracting the mind.
  9. Be worthy of people’s trust.
  10. Add a human touch.

Wat zijn design principles?

Design principes beschrijven de (gewenste) gebruikerservaring van je klant met jouw product. Het zijn korte maar krachtige statements.

Ze geven richting aan het ontwerpproces. Dat is belangrijk en fijn, want juist in creatieve processen waarin alles mag is het slim om een duidelijk kader te hebben. We spreken uit ervaring (:

Ze helpen je om de juiste keuzes te maken tussen alle goede, minder goede (lees: slechte) en fantastische ideeën die je hebt. Er zijn misschien meerdere oplossingen voor je probleem. Met de juiste design principes kun je beter bepalen welke oplossing het meest geschikt is.

Wil je zelf design principes opstellen? Bekijk dan onze stappenplan in de Toolkit. Liever een beetje hulp bij het opstellen van de principes? Neem contact op met ons! Wij helpen je graag verder 🙂

Je kunt ze gebruiken bij de ontwikkeling van een nieuwe website, maar ook als je je bestaande site wilt verbeteren.

Hoe werkt het? In het kort: Je gaat zoveel mogelijk ideeën genereren voor je ontwerp en met behulp van de design principles kies je de beste eruit; ieder idee wordt als het ware getoetst aan de principes.

Vijf voordelen op een rij

Nog niet overtuigd van het nut van ontwerpprincipes? Na deze opsomming vast wel! Design principles…

  • geven richting aan je ontwerpproces;
  • inspireren je bij het bedenken van ideeën voor je product;
  • geven het ontwerpteam een heldere en gezamenlijke visie;
  • helpen bij het maken van beslissingen;
  • omschrijven datgene waar je het voor doet: de betekenis van jouw product voor de klant.

De principes helpen je om te komen tot een onderscheidend en gebruiksvriendelijk product.

Voorbeeld: Government Digital Service design principles

De ontwerpprincipes van de Government Digital Service inspireren en bieden handvatten, zodat je als designer weet wat de spelregels zijn. 

Op de website van de Government Digital Service leggen ze elk principe uit met voorbeelden. Zo maken ze het heel concreet en organisatiespecifiek. Bovendien zijn ze op deze manier voor iedereen snel toegankelijk.

  • Start with needs
  • Do less
  • Design with data
  • Do the hard work to make it simple
  • Iterate. Then iterate again
  • Build for inclusion
  • Understand context
  • Build digital services, not websites
  • Be consistent, not uniform
  • Make things open: it makes things better

Opstellen van je eigen design principles, hoe?

Je begint met het opstellen van ontwerpprincipes zodra je al je onderzoek hebt gedaan en voordat je begint met ontwerpen, wireframing of zelfs schetsen. Dus hoe gaat dat in zijn werk?

  1. Je start vanuit de kernwaarden van je bedrijf en de gebruiker van je product. Praktisch gebruikersonderzoek helpt je ontdekken waar de wensen en behoeftes van je klant liggen. Wat willen je gebruikers doen op je site of met je product? Waar worden ze blij van en waarvan niet?
  2. Dit vertaal je naar persona’s en user scenario’s. Voor wie ga je nu eigenlijk ontwerpen? Leer ze kennen!
  3. Wat is je design challenge? Een voorbeeld van zo’n uitdaging is: ‘Ontwerp een nieuwe website om mensen te verleiden te controleren of een bank eerlijke zaken doet’. Het omschrijft direct al een oplossingsrichting.
  4. Formuleer 4 tot 7 statements die concrete inspelen op de ervaring van de mensen op die website. Hoe voelt het voor die gebruiker om op de site te komen?
  5. Ontwerp! Bedenk zoveel mogelijk ideeën voor (de gebruikers van) je product en toets ze aan je design principles. Easy as that 😉

Niet doen bij het opstellen van design principles

Er zijn van die valkuilen waar je nog wel eens in wilt trappen. Bij ontwerpprincipes is dat het geval als je ze te algemeen, te abstract of te voor de hand liggend (wie wil dat nou niet?) maakt.

Als je bijvoorbeeld zegt dat je product gebruiksvriendelijk moet zijn, wat betekent dat dan specifiek voor je product? Ga je grote knoppen gebruiken, ga je dingen weglaten of moet je product aan alle 10 de heuristieken van Nielsen Norman Group voldoen

Of als je principe te voor de hand liggend is, te gewenst zeg maar (bijvoorbeeld: ‘snel toegankelijk’), stel jezelf dan de vraag hoe je daar komt en maak je principe concreter.

Wel doen bij het opstellen van design principles

Goede design principles zijn eenduidig en toegespitst op jouw product. Ze beschrijven unieke eigenschappen, zijn gebaseerd op resultaten van gebruikersonderzoek en zijn eenvoudig te onthouden.

Je hebt 4 tot 7 principes nodig voor je product. Als je er meer opstelt, dan zijn ze waarschijnlijk te gedetailleerd (of je wilt teveel). En als je er minder hebt dan zijn ze te abstract (of het is niet duidelijk wat de eigenschappen van je product zijn).

Vergelijk de design principles van HTC eens met die van Facebook. (Don’t worry, er is geen ‘goed’ of ‘fout’. De voorbeelden zijn puur ter inspiratie.)

Design principes van HTC

  • Make it Mine: personalization needs to reache a level never before possible.
  • Stay Close: staying in touch with the people in your life means managing a variety of communication channels and applications.
  • Discover the Unexpected: many of the most memorable moments in your life are experienced, not explained.

Design principles van Facebook

  • Universal: our design needs to work for everyone, every culture, every language, every device, every stage of life.
  • Human: our voice and visual style stay in the background, behind people’s voices, people’s faces, and people’s expression.
  • Clean: our visual style is clean and understated.
  • Consistent: reduce, reuse, don’t redesign.
  • Useful: meant for repeated daily use.
  • Fast: faster experiences are more efficient and feel more effortless.
  • Transparent: we are clear and up front about what’s happening and why.

4 tips bij het gebruik van design principles

  1. Maak je principes visueel om ze binnen de club over de bühne te krijgen. Schrijf ze op grote bruine vellen papier en hang ze op, maak er servetten van en gebruik ze actief. Zorg ervoor dat ze gedurende het project voor iedereen continu zichtbaar zijn en dat je er aan herinnerd wordt.
  2. Kijk eens naar de website van je concurrenten en laat jouw principes hier op los! Ben je wel onderscheidend genoeg?
  3. Zie de design principes niet als een ‘to do’ op je lijst die je snel kunt afvinken na het opstellen van de 1ste versie. Laat ze even bezinken, loop er een paar dagen mee rond. Vraag jezelf af of dit ze wel echt zijn en of je ze niet scherper kunt formuleren.
  4. Laat de principes lezen aan mensen die jou kennen als bedrijf. Als ze de principes lezen moeten ze denken: “Dit is jouw bedrijf” (of product).

Best lastig, maar toch ook weer niet

Het is best lastig om echt goede design principles opstellen. Vooral het niveau waarop je ze omschrijft blijkt moeilijk in de praktijk; dat niveau tussen (te) algemeen en (te) specifiek. 

Wat we zeker weten is dat het opstellen van design principles veel voordelen heeft en iedereen kan gewoon beginnen. Dus zo lastig is het nou ook weer niet! Ga ermee bezig en je product kan alleen maar beter worden!

Ben je geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan? Bekijk dan onze praktische stappenplan in de Toolkit. Of wil je liever een beetje hulp bij het opstellen van de principes? Neem contact op met ons! Wij helpen je graag verder 🙂

Download onze whitepaper

Wij willen graag onze kennis delen, vul je email adres in en krijg onze whitepaper gratis in je inbox.

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor gepersonaliseerde content, social media features en om onze traffic te analyseren. Meer weten?