De competitieve bezoeker houdt van complexiteit en wil graag problemen oplossen. Gelukkig weet hij al die ingewikkelde dingen ook weer eenvoudig te vertalen voor andere mensen. Het is trouwens een MBTI type dat niet zo vaak voorkomt (zo’n vijf tot tien procent van de mensen).

De competitieve bezoeker: sterke intuïtie

Het lijkt alsof de competitieve bezoeker soms een soort van zesde zintuig heeft, namelijk zijn intuïtie. Hij ziet eerder een patroon dan andere bezoekers. Neem nou onze Stefan, die leeft als het ware veel in zijn hoofd en bedenkt daar ideeën met oneindige mogelijkheden. Hij is veel op de toekomst gericht en bezig met hoe het beter zou kunnen.

De weg vragen aan een competitief iemand? Veel succes. Hij zal waarschijnlijk zoiets zeggen van: “Hier een stukje doorlopen en dan aan je rechterhand. Kan niet missen.” De spontane bezoeker geeft je specifieke informatie: “Je loopt hier de blauwe deur door, dan loop je rechtdoor tot aan het groene bord bij een boerderij, daar loop je rechts om de paal heen en zie je pal voor je de sporthal.”

De competitieve bezoeker: snelle beslisser

Hoe bereik je een competitieve bezoeker nou op je site? Communiceer het idee dat je wilt verkopen in een oogwenk, hij vult het totaalplaatje zelf wel aan in zijn hoofd. Laat hem op je website de belangrijkste feiten zien. Met tekst, plaatjes of beide. Som bijvoorbeeld de voordelen van je product of dienst op en laat een afbeelding zien ter verduidelijking. Of vat de essentie samen in een zin of quote.

Maar let op; feiten die niets toevoegen irriteren hem. Door zijn behoefte de informatie zelf aan te vullen is hij wat ongeduldig. Hij zal niet veel doorklikken op je site om allerlei informatie te gaan zoeken. Dit is een groot verschil met de methodische bezoeker, die zoveel mogelijk feiten wil om een weloverwogen besluit te maken.

Vermoei me niet met onnodige details, maar vertel me de hoofdpunten.

Stefan, competitieve bezoeker

Voorbeeld: Nikestore

Kiezen uit Master speed, Master touchMaster accuracy of Master control: de Nikestore is goed ingericht op de competitieve bezoeker. Per schoen zie je direct de prijs en een klantrating. Bovendien kun je snel een kleur aanpassen en bestellen zonder te registreren.

Schoenen site

Korte feitelijke informatie en snel het product eigen maken, ideaal voor de competitieve bezoeker

De competitieve bezoeker: beslissen op basis van feiten

Door zijn intuïtieve kant begrijpt de competitieve bezoeker het principe van het product of dienst snel. Maar hij wil zijn keuze nog wel beredeneren op basis van feiten. Dat komt omdat de MBTI eigenschap ‘thinking’ dominant aanwezig is. Hij wil het idee van het product of dienst rationeel begrijpen.

Geef hem daarom concrete informatie, maar hou het wel kort en beknopt. Bovendien zijn meningen van een expert belangrijk voor hem. Als usability goeroe Jakob Nielsen zegt “Dit is het beste boek op usability vlak”, dan koopt Stefan ‘m. Als honderd mensen op twitter hetzelfde zeggen, is hij niet perse overtuigd.

De mening van een expert kan ervoor zorgen dat ik een product koop.

Stefan, competitieve bezoeker

De competitieve bezoeker: zichzelf beter maken

De competitieve bezoeker wil zichzelf continu beter maken. Noem daarom dingen op je site zoals: ‘Dit kan je leren’, ‘Zo kun je nog beter worden’, of ‘Met deze schoenen kun je nog harder rennen’. Stefan koopt gewoon een slaapzak als je daarmee op de Noordpool kunt slapen hoor. (Ook al is hij niet van plan om naar de Noordpool te gaan.) Voor hem is dat een volstrekt logisch keuze.

Bovendien is hij is dol op nieuwe dingen. Daar trigger je hem mee. Binnen het achterliggende (nieuwe) idee gaat hij voor de beste keuze. Als iedereen een iPhone heeft, neemt Stefan rustig een Blackberry als hij denkt dat het product beter is.

Nog even een paar tips op een rij

  • Laat weten wat het principe van je product of dienst is.
  • Gebruik afbeeldingen, die vertellen sneller wat het product doet.
  • Communiceer feiten om het concept te verhelderen, maar niet teveel.
  • Leg uit waarom het idee werkt zoals het werkt.
  • Maak de mening van een expert duidelijk.
  • Laat weten hoe jouw product of dienst bijdraagt aan zijn ontwikkeling.

De mysteries van het leven

Kan je er geen genoeg van krijgen? Dan is dit filmpje ook nog leuk. Keirsey noemt de competitieve bezoeker de rational. Rationals houden zich niet zo bezig met de problemen van de dag, maar zijn eerder bezig met de grote uitdagingen van de wereld.

Download onze whitepaper

Wij willen graag onze kennis delen, vul je email adres in en krijg onze whitepaper gratis in je inbox.

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor gepersonaliseerde content, social media features en om onze traffic te analyseren. Meer weten?