Niet één bezoeker van je site is hetzelfde. Kruip daarom in het hoofd van je bezoekers om effectief je doel te bereiken. De Myer Briggs Type Indicator (MBTI) helpt je daarbij. Het is een psychologische vragenlijst waarmee de voorkeuren van mensen worden blootgelegd.
De MBTI methode bestaat al meer dan vijftig jaar en is beschikbaar in zeventien talen. Tweehonderd miljoen mensen over de hele wereld doen jaarlijks de test. Zo, dat is eruit. Even wat cijfers om aan te geven dat het niet zomaar een test is.
Vereenvoudiging van het model
MBTI geeft dus de voorkeuren van mensen weer. Schrijf je liever met links of liever met rechts? Ben je iemand die direct naar een verkoper stapt of zoek je liever zelf naar je product? De originele MBTI kent zestien verschillende typen. Psycholoog David Keirsey deelde deze zestien types in op basis van beslisvoorkeuren in twee assen. De assen vertegenwoordigen de volgende twee vragen:
Ben je een snelle of een langzame beslisser?
Beslis je op basis van feiten of op basis van emotie?
Competitieve bezoeker:
Intuïtief (N) en thinking (T), beslist snel op basis van feiten.Spontane bezoeker:
Sensing (S) en perceiving (P), beslist snel op basis van gevoel.Methodische bezoeker:
Sensing (S) en judging (J), beslist langzaam op basis van feiten.Humanistische bezoeker:
Intuïtief (N) en feeling (F), beslist langzaam op basis van gevoel.
Competitieve bezoeker: snel en op basis van feiten
Door zijn intuïtie doorziet de competitieve bezoeker snel dingen. Hij legt (onbewust) verbanden en ziet het grotere geheel. Bijvoorbeeld: als je hem de letters A, M en Z geeft, dan snapt hij het alfabet, hij ziet het patroon. Vandaar dat hij zijn beslissingen snel kan nemen. Daarnaast heeft hij een drang naar feiten. De competitieve bezoeker is dus gericht op actie en heeft slechts een paar belangrijke feiten nodig om de grote lijn te zien.
Even praktisch
De competitieve bezoeker vraagt zich op een website af waarom hij juist hier zou moeten zijn. Ben je geloofwaardig en hoe help je me om mijn doelen te bereiken? Amazon.com bedient deze bezoekers door een korte opsomming te geven van schrijver, boek, prijs en levertijd. De competitieve bezoeker kan zijn keuze baseren op deze gegevens.
Spontane bezoeker: snel en op basis van gevoel
De spontane bezoeker is geneigd in te spelen op situaties en te improviseren. Hij is gericht op actie, zodat ie snel nieuwe dingen kan meemaken. Daarom beslist hij ook snel. Bij het opnemen van informatie, maakt hij sterk gebruik van zijn zintuigen. Als het gevoel maar goed zit, dan besluit de spontane bezoeker over te gaan tot actie.
Even praktisch
De spontane bezoeker vindt het belangrijk dat je een product naar eigen wens kunt aanpassen. Goede service is belangrijk. Hij is gevoelig voor aanbiedingen en acties. Amazon.com bedient hem door boekenbundels van twee of meer boeken aan te bieden met een interessante korting.
Methodische bezoeker: langzaam en op basis van feiten
De methodische bezoeker wil een goed oordeel kunnen vellen over wat het beste besluit is en verzamelt daarvoor alle concrete (feitelijke) informatie die nodig is om het een en ander af te wegen. Hij neemt de tijd om alle gegevens te verzamelen en te vergelijken. Als je een goede analyse doet dan komt het beste besluit vanzelf zal de methodische bezoeker denken.
Even praktisch
De methodische bezoeker is benieuwd naar het hele proces, naar de achtergronden van een product. Hij gaat niet over één nacht ijs. Hij maakt bewuste keuzes en wil graag bewijzen en garanties zien. Amazon.com biedt deze bezoeker de mogelijkheid om een aantal pagina’s van een boek voor aanschaf al te lezen. De methodische bezoeker zal er nog een nachtje over slapen en vervolgens een weloverwogen besluit nemen om het boek wel of niet aan te schaffen.
Humanistische bezoeker: langzaam en op basis van gevoel
De humanistische bezoeker vindt het belangrijk dat hij en de mensen om zich heen zich goed voelen en heeft hier een sterke intuïtie voor. Bij het maken van en besluit is het belangrijk om te zorgen dat iedereen er een goed gevoel bij heeft, dus daarom duurt het ook wat langer. De humanistische bezoeker wil liever de situatie nog even doordenken, zodat je het beste besluit neemt voor iedereen.
Even praktisch
De humanistische bezoeker wil graag weten wie het bedrijf achter een website is. Ervaringen van anderen zijn belangrijk. Hoe kan ik je vertrouwen en wie gebruiken je producten allemaal? Dit zijn typische vragen voor de humanistische bezoeker. Amazon.com bedient deze mensen door recensies van boeken aan te bieden. Daarnaast tonen ze welke boeken mensen nog meer binnen dezelfde categorie kochten.
MBTI en persona’s
Nu we weten dat bezoekers met verschillende voorkeuren op onze websites komen, kunnen we er beter iets mee doen. Geef daarom je persona’s een MBTI karakter mee. Maak minimaal vier persona’s, zodat je in ieder geval de vier MBTI karakters bedient.
Is het dan mogelijk om de types alle vier te bedienen met je website? Ja, dat is mogelijk. Je kunt de verschillende functionaliteiten en de teksten op je site zo inrichten dat ze aantrekkelijk zijn voor meerdere type bezoekers. Neem nou bijvoorbeeld een review van een product; een functionaliteit waar de humanist blij van wordt. De methodische bezoeker ziet liever een rating. Je kunt die twee dingen combineren door op je website zetten: “Gemiddeld geven onze klanten dit product een 8,7, bekijk alle reviews.”
Snelle beslissers (spontane en competitieve bezoekers) zijn minder geneigd te lezen en willen graag snel beslissen. Bied hen de juiste informatie boven de vouw van de website. Methodische en humanistische bezoekers scrollen wel en vinden de informatie die ze willen vinden. Je kunt je voorstellen dat bij een website voor accountants relatief meer methodische gebruikers zijn dan bij een website voor een vrouwenmagazine. Met dit inzicht kun je je persona’s optimaliseren.
Voorbeeld webtekst
Onderstaande webtekst is geoptimaliseerd voor alle types:
“Kwalitatief de beste zorg tegen een gunstige prijs! Stap nu over en wij zeggen uw huidige verzekering voor u op. Met meer dan twee miljoen verzekerden zijn wij een van de grootste zorgverzekeraars van Nederland. Ontdek wat wij allemaal doen om de kwaliteit van de zorg telkens weer te verbeteren.”
Achtereenvolgens worden hier de competitieve (what’s in it for me?), de spontane (dat is handig!) de humanist (zoveel anderen doen het ook!) en de methodische (wat doen jullie dan allemaal?) bediend. Valt het ook op dat eerst de competitieve en spontane bezoekers worden bediend? Zij beslissen snel, dus zijn als eerste aan bod!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks praktische inzichten, tips en tricks om je op weg te helpen naar online groei!
Vul hieronder jouw e-mail in en ontvang direct een handig weetje 🙂