Spontane bezoeker MBTI

Niet iedere bezoeker op je site is hetzelfde. Mensen nemen op verschillende manieren informatie tot zich en kijken op een andere manier naar de wereld. Gelukkig geeft de Myer-briggs Type Indicator (MBTI) ons inzicht in diverse types mensen.

Oorspronkelijk zijn er zestien verschillende MBTI persoonstypes, ingedeeld op basis van hun beslisvoorkeuren. Psycholoog David Keirsey maakte er een meer praktisch model van dat zorgt voor vier types mensen: de competitieve, de methodische, de humanistische en de spontane persoon.

De broertjes Eisenberg brachten met het boek ‘Waiting for your cat to bark?’ de vier types klanten naar de online wereld. In dit artikel nemen we de spontane bezoeker onder de loep. Dit type bezoeker maakt snelle beslissingen op basis van emotie.

Meer feiten over een product of dienst stellen mij niet gerust.

Esther

,

spontane bezoeker

De spontane bezoeker: zintuigen prikkelen

Onze Esther is dus een spontane bezoeker waarbij de MBTI eigenschap ‘sensing’ dominant aanwezig is. Dat betekent dat de vijf zintuigen — ruiken, voelen, horen, zien en luisteren — voor haar belangrijk zijn bij de manier waarop ze informatie tot zich neemt.

Omdat ze gevoelig is voor prikkeling van de zintuigen, kan Esther zich moeilijker concentreren dan de andere types. Er is altijd wel iets wat ze hoort of ruikt wat haar uit haar concentratie haalt. Ze kan zich verliezen in haar zintuigelijke waarneming en neemt hierdoor op haar eigen manier informatie in zich op.

Communiceer daarom met (felle) kleuren, vet gedrukte teksten en afbeeldingen. Of laat in een filmpje een demonstratie of de werking van iets zien. Maak belangrijke informatie goed zichtbaar. Vet gedrukte teksten, arcering, opsommingen met bullets die deze informatie benadrukken helpen daarbij.

Ik wil best veel dingen weten, maar dan het liefst visueel en door te scannen.

Voorbeeld: Mailchimp

De spontane bezoeker zal smullen van de site van Mailchimp. Deze werkt heel handig met grote gekleurde knoppen, korte teksten en eenvoudig taalgebruik. MailChimp maakt veel gebruik van plaatjes, iconen en filmpjes en met 1 druk op de knop kun je starten. Bovendien lacht Freddie de aap altijd vriendelijk en geeft hij je persoonlijke boodschappen als je bent ingelogd!

Mailchimp website

De spontane bezoeker: een snelle keuze maken

De tweede dominante MBTI eigenschap van de spontane bezoeker is ‘perceiving’. Hierdoor geeft Esther de voorkeur aan een flexibele, spontane aanpak en houdt ze graag alle opties open. Esther leeft in het nu en besluit snel.

Ze wil een goede keuze maken, maar heeft geen zin (noch concentratie) om alle details door te nemen. Snel communiceren is dus van belang als je haar bij de les wilt houden. Daarom is het verstandig om de directe voordelen voor haar te benoemen.

Ze wordt getriggerd door zinnen zoals ‘direct leverbaar’ en ‘de voordelen voor jou’. Een positieve review is voor haar een shortcut naar een beslissing, dan hoeft ze niet het hele proces door.

Ik wil de beste deal, maar ik wil snel besluiten. Productvergelijkers of positieve reviews zijn handig voor mij.

De spontane bezoeker: gevoelig voor cross- en upsell

Esther is optimistisch en impulsief. Ze is meer geneigd om risico’s te nemen dan de andere types en is gevoelig voor een goede service. Een boek ‘vandaag besteld, morgen in huis’ zet ze eerder in haar winkelwagen dan een boek met een levertijd van drie tot vijf werkdagen. Is een boek niet direct leverbaar, dan help je haar door vergelijkbare boeken te tonen die dat wel zijn.

Esther weet vaak pas dat ze iets wil hebben als ze het ziet. Ze is het type persoon dat de koopjes bij de kassa nog snel in haar winkelwagen legt. Hoewel een site geen fysieke kassa heeft, kun je dezelfde technieken toepassen. Als ze net een boek heeft besteld, kun je haar een tweede boek met korting aanbieden. In een split second beslist ze of ze het wel of niet gaat kopen.

Ik weet wat ik wil hebben, zodra ik het zie.

Nog even een paar tips op een rij

  • Keep it short & simple; Esther is klaar om de deal te sluiten.

  • Welke producten of diensten zijn direct leverbaar? Show them!

  • Vertel waarom jij de beste keuze bent; right here, right now.

  • Zet informatie in simpele grafieken en maak gebruik van recensies.

  • Geef samenvattingen en shortcuts naar het eindpunt.

  • Sta paraat als Esther haar beslissing maakt, je bent haar zo weer kwijt.

De spontane bezoeker: vrijheid, creëren en inspireren

David Keirsey noemt de spontane gebruiker de ‘artisan’. In onderstaand filmpje hoor en zie je dat de artisan veel waarde hecht aan vrijheid en impulsen de vrije hand geeft. Hij creëert graag dingen en gaat af op zijn gevoel. Hij kiest een baan uit die hier bij aansluit, waardoor werk niet als werk voelt.

Online groei begint bij kennis

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks praktische inzichten, tips en tricks om je op weg te helpen naar online groei!

Vul hieronder jouw e-mail in en ontvang direct een handig weetje 🙂

Voorkeur