“Naar mensen met succes, kun je maar beter luisteren”, zegt Dr. Robert Cialdini. Deze man, hoogleraar marketing en psychologie, verwierf wereldfaam met zijn beststeller ‘Influence’ en is op het gebied van overtuigen en beïnvloeden de meest geciteerde psycholoog ter wereld.

Ik vind jou leuk, jij mij ook?

Als mensen je leuk vinden zijn ze eerder geneigd om je te supporten. Maar met alleen je charmes of wat dom geluk red je het niet. ‘Liking’ is het sleutelwoord. Je werkt nou eenmaal liever samen met iemand die je leuk vindt. Alleen hoe krijg je dat voor elkaar?

We vinden mensen leuk die ons leuk vinden. Als je dat begrijpt, ben je al een heel eind. De salesgoeroes die in cursussen zeggen dat mensen je leuk moeten vinden als je wilt verkopen moeten zich even achter de oren krabben. Niet een ander moet jou leuk vinden, jij moet de mensen waar je zaken mee doet zelf leuk vinden. Als gevolg daarvan gaan ze jou ook sneller leuk vinden.

Tupperware parties zijn een mooi voorbeeld van het liking principe. Ken je ze? Dat is zo’n vrouwending. Een gezellig avondje koffie drinken en kletsen bij een vriendin, buurvrouw of je tante (de gastvrouw), terwijl een Tupperware consultant uitleg geeft over de producten. Op zo’n feestje wordt dus verkocht als een tierelier. Niet omdat ze die Tupperware spullen nodig hebben, maar omdat ze de gastvrouw zo aardig vinden.

Liking kun je niet faken

Je kunt het niet faken om een ander leuk te vinden, gelukkig maar. Het moet echt zijn. Als je iemand niet leuk vindt, dan voelt de ander dat aan. Maar… je kunt die persoon wel leuk gaan vinden. Ga er gewoon je best voor doen!

Top autoverkoper Joe Girard zegt dat hij er alles aan deed om zijn klanten oprecht leuk te vinden. En dat liet hij ze vervolgens weten. Los van verkoop of succes zouden we sowieso ons best moeten doen om een ander leuk te vinden.

Een beetje verder kijken dan je neus lang is en je verdiepen in de ander maakt de dag gewoon leuker. Je kunt andere mensen niet dwingen om jou leuk te vinden, maar wel jezelf verrijken door de mensen om je heen te waarderen.

De ins & outs van het liking principe

Dat hele liking is zo eenvoudig nog niet. En toch ook weer wel natuurlijk. Cialdini heeft in ieder geval zes aspecten van het liking principe geformuleerd en die zijn best heel plausibel.

  1. Mensen die ons complimentjes geven vinden we sneller leuk. “We are tremendous suckers for flattering.”
  2. Als je iets gemeen hebt met een ander vind je die persoon ook sneller leuk. Het schept een band als je allebei van koken houdt.
  3. We vinden knappe mensen sneller leuk dan minder knappe mensen. Fysiek aantrekkelijke mensen bedoelen we dan. Onbewust vaak, dat wel.
  4. Hoe meer contact we met iemand hebben, hoe eerder we die persoon leuk gaan vinden. Andersom natuurlijk ook.
  5. Mensen met wie we samenwerken vinden we sneller leuk dan iemand met wie we concurreren. Samen dingen delen (bijvoorbeeld een gezamenlijk doel) is ook leuk natuurlijk.
  6. Bepaalde associaties met een persoon, beïnvloeden of je iemand wel of niet leuk vindt.

Maakt online liken ons leuker?

We kennen allemaal het principe van ‘liken’ op Facebook en andere sociale media, het is het eerste aspect van het liking principe in de praktijk. Met de like button geef je de ander als het ware een complimentje. En tja, we are tremendous suckers for flattering…

Het liken op het internet maakt het makkelijker om een ander een blijk van waardering te geven. De mensen die jouw berichten liken, ga jij vervolgens ook weer wat leuker vinden. Tenminste, als je het liking principe van Cialdini er op los laat.

Het zit in ons, we zijn best gemotiveerd om elkaar complimentjes te geven. Alleen is dat in Nederland soms een beetje not done. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Maar misschien is de drempel online toch lager en gaan we elkaar steeds een beetje leuker vinden. Mooie ontwikkeling toch?

Download onze whitepaper

Wij willen graag onze kennis delen, vul je email adres in en krijg onze whitepaper gratis in je inbox.

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor gepersonaliseerde content, social media features en om onze traffic te analyseren. Meer weten?