Grote hoeveelheden hout bestellen in de online wereld kan knap lastig zijn. Want hoe weet je welke verkopers je kunt vertrouwen? Hoe vind je zo snel mogelijk het juiste product? En wie kan je aan de jas trekken wanneer er iets fout gaat in de logistiek? Tijd voor een onafhankelijk platform dat zich hard maakt voor succesvolle transacties tussen vraag en aanbod in de houtindustrie.
Ga direct naar:
De houthandel is verouderd, niet transparant en zeker niet duurzaam. Werken met veel tussenpersonen zorgt voor hoge prijzen, slecht transport en inefficiënte verkoopprocessen.
Wat is de oplossing? Een digitaal platform waar gebruikers het beste hout voor de beste prijs zelf kunnen kopen en verkopen. Zonder tussenpersonen.
VonWood is op de wereld gezet met het idee om onnodige (en vaak dure) tussenhandel van professioneel hout en zagerijen tegen te gaan.
In een notendop: VonWood is als het ware een marktplaats waar aannemers een bepaalde order of vraag plaatsen. Zagerijen doen een bod wanneer ze kunnen leveren. De aannemers maken uit al het aanbod hun keuze en zo zorgt VonWood voor een koopovereenkomst.
Op dit moment is VonWood nog het enige digitale platform waar hout-aanbod en de vraag naar hout elkaar ontmoeten.
Wat zijn de voordelen van zo’n platform?
Geen tussenhandel nodig
Je bepaalt zelf welke prijs je wilt betalen/ontvangen
Goed geregeld transport
Een sterk idee vraagt om een sterk team dat bijdraagt in de realisatie. Met het door VonWood afgeronde gebruikersonderzoek is ons designteam gestart met een passend ontwerp voor het gehele platform.
Het gehele platform? Daar bedoelen we mee: de website vonwood.com, zoals je ‘m opent. Maar ook de omgeving waar koper en verkoper inloggen om orders te plaatsen, reageren op orders met een prijs en alle handelingen nadat er een overeenkomst is.
Hoe maken we complexe en uitgebreide thematiek zo vatbaar en overzichtelijk mogelijk? Deze uitdaging was een perfecte voor onze ervaren designers.
Denk ook aan deze vragen:
Hoe kan men zo eenvoudig mogelijk een order plaatsen?
Hoe kan men door zo weinig mogelijk in te vullen, eenvoudig bij zijn gewenste hout komen? (Een duidelijk filtersysteem in de zoekfunctie)
Een optimale user interface realiseren voor je website vraagt om zorgvuldig voorwerk. Daarom ontwikkelen we eerst een Functionality & Navigation wireframe. Dit is een schematische weergave die de belangrijkste functionaliteiten, elementen en de interactie tussen verschillende pagina’s laat zien. Zonder de verdere details, zoals kleuren en grafische elementen.
Op dit moment optimaliseren we het Minimum Viable Product (MVP) zodat het voldoet aan de kernbehoefte van de gebruikers. Vanaf het eerste wireframe zijn er stap voor stap nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd. Zo is het product nu al op de markt met de essentiële functionaliteiten.
Met als doel: snel leren van de markt en verzamelen van gebruikersfeedback. Om vervolgens op basis hiervan doordachte keuzes te maken en door te ontwikkelen.
Ondertussen zijn zagerijen in Polen, Duitsland en Zweden aangesloten voor het verzamelen van waardevolle feedback. Met alle orders die nu geplaatst worden kunnen we veel leren en testen. Met als doel: een nog gebruiksvriendelijker platform.
Door met onze experts een volwaardig MVP op te bouwen kan je ook sneller investeringen binnenhalen en zo doorbouwen.
Zo heeft VonWood 2,7 miljoen euro aan investeringsgeld opgehaald via investeerders als Peak, Dutch Founders Fund, Keen en een aantal strategische partners. Met die investering kan VonWood de groei van het bedrijf versnellen en zo de houtmarkt voor iedereen toegankelijk maken.