Met diepte-interviews geven wij jou inzicht in de beweegredenen en besluitvorming van jouw (potentiële) klanten. Vervolgens identificeren we concrete verbeterpunten die je direct kunt gebruiken binnen jouw organisatie.
Wat jouw (potentiële) klanten drijft en waarom zij gebruik maken van jouw product of dienst?
Hoe jouw potentiële klanten tot een besluit komen om dit wel of niet bij jou af te nemen?
Waarom je huidige klanten trouw zijn aan jou?
Als je dit niet weet dan is de kans groot dat je klanten een meerwaarde missen. Zij zullen in dat geval gemakkelijk overstappen naar de concurrent als deze met een aantrekkelijker aanbod komt of een betere dienstverlening biedt.
Bij potentiële klanten bestaat het risico dat zij zich niet kunnen herkennen in jouw oplossing. Als zij denken dat jij niet biedt waar ze naar op zoek zijn, zoeken zij verder en ben jij ze kwijt.
Een interview is een vraaggesprek waarbij één of meer personen worden ondervraagd. Interviews helpen te achterhalen wat de motivaties, behoeftes, doelen en frustraties van je (potentiële) klanten zijn.
Ook helpt het te begrijpen hoe zij tot het besluit komen om wel of geen gebruik te maken van jouw product of dienst en welke overwegingen zij daarin maken.
Interviews helpen je o.a. tot in detail te begrijpen:
Of mensen zitten te wachten op jouw product of dienst (en waarom wel of niet).
Welke behoeftes, wensen, verwachtingen en frustraties (potentiële) klanten hebben bij jouw product/dienst.
Waarom klanten gebruik maken van jouw product/dienst en niet die van de concurrent.
Wat jouw product of dienst aan waarde toevoegt en wat het uniek en/of onderscheidend maakt.
Welke rol je website of app in de customer journey speelt en binnen welke context.
Wat mensen goed vinden aan jouw product of dienst(verlening) en wat er beter aan zou kunnen.
Hoe jouw klantreis eruit ziet en/of waar verbeterkansen zitten.
Met inzichten uit interviews kun je kansen ontdekken voor jouw product of dienst(verlening). Zo kun je gericht je klantbeleving en/of conversie verbeteren. Het oplossen van zwaktes hierin beperkt het risico dat (potentiële) klanten naar je concurrent gaan.
Interviews zijn met name waardevol in de volgende situaties:
Nieuwe markt verkennen: Je hebt een idee en wilt hiervan het bestaansrecht (desirability) toetsen bij de potentiële doelgroep.
Vroeg ontwikkelingsstadium: In een vroeg stadium van productontwikkeling, wanneer er nog geen specifieke designs of prototypes zijn, en je de behoeftes en requirements voor de website of app wilt verkennen waar jouw (potentiële) klant op zit te wachten.
Huidige situatie: Je wilt de huidige klantreis in kaart brengen en/of kansen hierin identificeren waarmee jouw dienstverlening (direct en sterk) is te verbeteren.
Wij hebben jarenlange ervaring met interviewen.
Wij zijn getraind in objectief en open interviewen zodat inzichten betrouwbaar zijn.
Frisse kijk van buitenaf, zonder organisatorisch belang.
Je ontvangt een overzichtelijk document of een (visueel) uitgewerkte customer journey waarmee je direct specifieke punten kunt verbeteren.
Bespreken doel en wensen: We vragen je o.a. naar de aanleiding, het doel, je verwachtingen, eventuele wensen en of er nog specifieke aandachtspunten zijn. Dit doen we het liefst op locatie, maar (video)bellen is uiteraard ook mogelijk.
Voorstel maken en bespreken: We werken een voorstel uit en leggen deze aan je voor. Ga je akkoord met ons voorstel, dan gaan we aan de slag met de voorbereiding en uitvoering van de interviews.
Interviews uitvoeren en analyseren: Een van onze User experience researchers voert de interviews uit met de afgestemde doelgroep. Wij passen hierin verschillende interviewtechnieken toe. Het is ook mogelijk dat jij als opdrachtgever (of collega’s) met ons de interviews afneemt. Alle inzichten werken we uit in een overzichtelijk document of een (visueel) uitgewerkte customer journey. Zo krijg je praktische en concrete verbeterpunten waarmee je direct gericht kunt verbeteren en/of aan stakeholders kunt laten zien waar kansen liggen voor verbetering.
Opleveren en bespreken: Zodra de interviews zijn afgerond delen we de uitkomsten hiervan met je. We maken een afspraak om gezamenlijk de inzichten te doorlopen. Eventuele vragen of onduidelijkheden verhelderen we graag voor je. Je kunt nu zelf (of met onze hulp), gericht aan de slag met het verbeteren van je website, applicatie, intranet of backoffice-systeem.
Een beknopt rapport met de belangrijkste inzichten uit de interviews. Met deze inzichten kun je:
Meer conversie halen.
Beter aansluiten bij wensen en behoeftes van je (potentiële) klanten.
Je klanttevredenheid vergroten.
Het product verbeteren.
Kansen grijpen die je anders zou laten liggen.
Wij hebben al sinds 1999 ervaring in gebruikersonderzoek en houden regelmatig interviews. Nationaal en internationaal. Daarnaast kunnen we je ook helpen met een workshop over interviewen. We kunnen je er dus alles over vertellen maar beter nog, we kunnen je helpen maximaal rendement uit interviews te halen.
Wil je ook weten hoe wat de behoeftes, ervaringen en wensen van je (potentiële) klanten zijn? Of heb je vragen? Neem hieronder contact op met John.