Motiveer, help en trigger bezoeker

Wat wil je bereiken op je site?

Bij conversie gaat het dus om doelen bereiken, bijvoorbeeld het verhogen van het percentage bezoekers van je website dat het contactformulier invult. Als je website 100 bezoekers heeft, waarvan 10 bezoekers een contactformulier invullen, dan is de conversie op dit punt 10%.

Kijk nu eens naar je eigen product of dienst. Wat wil je bereiken op je website? Hou dit in je achterhoofd en bedenk hoe je de bezoeker kunt motiveren om dit te doen, hoe je het hem zo makkelijk mogelijk maakt om dit te bereiken en welke triggers je hiervoor in kunt zetten.

1. Motiveer je bezoeker

Zorg dat je je bezoeker motiveert op je site. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van overtuigingsprincipes. Als je die toepast wordt de kans groter dat de bezoeker meer moeite gaat doen om zijn doel te bereiken. Echter, als je bezoeker erg gemotiveerd is en je maakt het ‘m moeilijk op je site, dan ontstaat er frustratie (zie hieronder in het model).

Conversie motiveer help trigger

Knap staaltje motivatie van Nike
Nike vertelt je: ‘Greatness is for all of us. Find yours.’ Een mooie grote foto met diverse types mensen. Je kunt de sportievere versie van jezelf bijna voor je zien als je er naar kijkt!

Nike website

2. Maak het je bezoeker makkelijk

Vaak is een bezoeker gemotiveerd om iets te doen op je site, maar lukt het simpelweg niet om het te doen. Hij wil bijvoorbeeld een nieuwe broek bestellen online, maar het bestelproces is lang en gecompliceerd. Of iemand wil het contactformulier invullen, maar loopt tegen overbodige vragen aan. Deze vragen kunnen een drempel zijn om het formulier in te vullen. En weg is je bezoeker dan. Als de gebruiker zijn doel eenvoudig(er) kan bereiken, zal de conversie hoger zijn.

Een bank is gewoon een bank
Simple.com vertelt je dat bankieren weer eenvoudig moet worden. De website heeft een super goede interface en werkt erg intuïtief. Als bankieren bij Simple net zo eenvoudig is als het gebruik van hun site, dan zitten ze gebakken.

Website Simple Screenshot

3. Vergeet de triggers niet

Je bezoeker kan nog zo gemotiveerd zijn en de actie kan eenvoudig uit te voeren zijn; zonder trigger gebeurt er nog niets. Het rode benzinelampje in je auto is een trigger om te tanken en een verkeerslicht dat op groen springt een trigger om gas te geven. Een trigger op je site heeft vaak de vorm van een button met een pakkende tekst erin. We noemen deze trigger ook wel een ‘call-to-action’, ofwel een signaal dat tegen je zegt: ‘Do it now!’

Download Chrome now!
De blauwe download button van Chrome staat op een witte achtergrond en valt lekker op. Bovendien pakken ze nog een stukje motivatie mee met de tekst ‘Get a fast, free web browser. Google Chrome runs websites and applications with lightning speed.’ Met andere woorden: ‘Do it now!’

Chrome screenshot

Gedrag faciliteren

Als bedrijf ben je geneigd om je te focussen op de motivatie van mensen. Motivatie is belangrijk, maar volgens Fogg moet je gedrag echter vooral faciliteren. Maak het gemotiveerde mensen dus zo makkelijk mogelijk om datgene te doen wat ze willen doen! Het zal de conversie op je site aanzienlijk verhogen.

Online groei begint bij kennis

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks praktische inzichten, tips en tricks om je op weg te helpen naar online groei!

Vul hieronder jouw e-mail in en ontvang direct een handig weetje 🙂

Voorkeur