Bezoek je graag een website of app die lastig in gebruik is? Als jouw antwoord hierop “nee” is, behoor je tot de grootste groep mensen.

Beeld je eens in dat iemand jouw website of app lastig in gebruik vindt. Is dat dan erg? 

Zou dat negatieve gevolgen hebben voor jou of de onderneming waar je werkzaam bent? Heeft dit bijvoorbeeld impact op de bedrijfsdoelstellingen, zoals:

  • Mislopen van bestellingen?
  • Aanvragen mislopen?
  • Het mislopen van aanmeldingen?
  • Boekingen missen?
  • Het verliezen van donaties?
  • Onnodige belasting van de klantenservice?

Met een expert review krijg je inzicht in de gebruiksvriendelijkheid van je website of app. Het biedt inzicht in knelpunten en mogelijkheden voor verbetering. Uiteraard benoemen we ook positieve punten.

Wat is een expert review?

Een expert review is een analyse door één van onze experts van je website of app. Het helpt daarmee om een beeld te vormen van de gebruiksvriendelijkheid van je product of dienst. Het geeft je inzicht in knelpunten en identificeert aanvullende kansen voor verbetering. 

Een expert review wordt ook wel een design review of usability review genoemd en is toe te passen op (mobiele) websites, applicaties, intranetten, backoffice-systemen, etc.

Tijdens het uitvoeren van een expert review analyseert en beoordeelt een usability expert de gebruiksvriendelijkheid van het digitaal product. De analyse en beoordeling wordt gedaan op basis van standaard fundamentele principes over usability (de heuristieken), kennis uit onderzoeken en eigen ervaring en gebruikersonderzoek. 

Uit de analyse volgen concrete aanbevelingen voor verbetering van de gebruiksvriendelijkheid.

Waarom is een expert review belangrijk om te doen?

Als het goed is, heeft jouw website, applicatie, intranet of backoffice-systeem een doel. Dat kan zijn:

  • Het verkopen van producten.
  • Het aanvragen van een offerte.
  • Het afsluiten van een abonnement.
  • Het doen van een boeking.
  • Mensen naar de fysieke winkel trekken.
  • etc.

Wanneer een bezoeker overgaat tot een handeling zoals hierboven genoemd, dan heeft je bezoeker geconverteerd en heb je ‘conversie’.

Als jouw website of app lastig in gebruik is, is de kans groot dat bezoekers niet overgaan tot een van die handelingen en dus niet converteren. 

Simpelweg omdat dit hen niet lukt (ability) of omdat zij hier het geduld niet voor hebben (motivation). Ondanks dat ze wel willen, raken ze gefrustreerd en verlaten ze je website of app en/of gaan zij op zoek naar een alternatief.

Een website of app die lastig in gebruik is, tast de gebruikerservaring aan en kan ervoor zorgen dat gebruikers een website of app verlaten. Daarom is de gebruiksvriendelijkheid (usability) van je website of app zo belangrijk. Dit is het fundament van elke website en app.

Veel voor de hand liggende knelpunten in dit fundament kunnen al geïdentificeerd worden middels een expert review. Een expert review is financieel een wat lagere investering dan bijvoorbeeld gebruikersonderzoek zoals eyetracking.

Onze ervaring leert namelijk dat er veel waardevollere inzichten uit een eyetrack-onderzoek komen als er eerst een expert review gedaan is. Deelnemers aan het gebruikersonderzoek benoemen anders voornamelijk voor de hand liggende knelpunten.

Wanneer is een expert review zinvol?

Een expert review is in de volgende situaties aan te raden:

  • Je wilt een beeld krijgen van de gebruiksvriendelijkheid van je website of app.
  • Je wilt weten of er in de basis knelpunten zitten en waar ruimte voor verbetering is.
  • Je wilt stakeholders laten zien wat de staat van de website of app is.
  • Tijd en/of het budget laten een gebruikersonderzoek (nog) niet toe.

Daarbij kan een expert review in elk stadium worden uitgevoerd; van ontwerp tot en met ontwikkeling:

  • Op de (huidige) live-versie.
  • Op een prototype en/of design.
  • Tijdens de ontwikkeling (op bijvoorbeeld een alpha-, beta- of demo-versie).
Quickscan wordt uitgelegd aan een klant

7 voordelen voor jou

  • Relatief goedkoop vanwege de doorlooptijd van slechts enkele dagen.
  • Financieel voordeliger dan een aantal andere vormen van gebruikersonderzoek (Er hoeft minder te worden afgestemd en er zijn geen respondenten voor nodig.).
  • Knelpunten en kansen worden snel geïdentificeerd.
  • Meer dan 20 jaar specialistische kennis en ervaring met usability, user experience (UX) en psychologie.
  • Frisse kijk van buitenaf, zonder organisatorisch belang.
  • Je ontvangt een praktisch en overzichtelijk rapport waarmee je direct aan de slag kunt.
  • Kan een hoop kosten schelen.

Onze aanpak

Onze aanpak bestaat uit 4 stappen:

1. Inventarisatie en afstemming

We vragen je o.a. naar de aanleiding, het doel, je verwachtingen, eventuele wensen en of er nog specifieke aandachtspunten zijn. Dit kan op locatie zijn, maar uiteraard ook via beeldbellen of een telefoontje.

2. Voorstel uitwerken en voorleggen

We werken een voorstel uit en leggen deze aan je voor. Ga je akkoord met ons voorstel, dan gaan we aan de slag.

3. De expert review uitvoeren

Een van onze usability experts voert de expert review uit, gericht op het gebruik van de doelgroep. Dit doen wij op basis van usability heuristieken*, kennis uit onderzoeken en eigen ervaring. Alle (potentiële) verbeterpunten voor gebruiksvriendelijkheid werken we uit in een overzichtelijk document en ondersteunen we met afbeeldingen. Ook geven we suggesties voor verbetering.

Zo krijg je een rapport met praktische en concrete verbeterpunten waarmee je gericht kunt verbeteren en/of aan stakeholders kunt laten zien hoe gebruiksvriendelijk je website, applicatie, intranet of backoffice-systeem is.

* Dit is een checklist van fundamentele richtlijnen waar een digitaal product minimaal aan hoort te voldoen en zijn gebaseerd op internationaal vastgestelde standaarden als ISO 9241 (Ergonomics of human-system interaction) en de richtlijnen voor accessibility (toegankelijkheid) zoals de WCAG.

4. Opleveren en bespreken

Zodra de expert review afgerond is delen we deze met je. We maken een afspraak om gezamenlijk de review te doorlopen. Eventuele vragen of onduidelijkheden verhelderen we graag voor je.

Je kunt nu zelf, of met onze hulp, gericht aan de slag met het verbeteren van je website, applicatie, intranet of backoffice-systeem.

Waarom kiezen voor Concept7?

Wij hebben meer dan 10 jaar ervaring in gebruikersonderzoek en voeren regelmatig expert reviews uit. Onze kennis is altijd up-to-date en we hebben ervaring in praktisch elke markt met onze expert reviews.

Wil je ook weten waar jouw gebruikers over struikelen? Of heb je vragen? Neem contact op met Sjoerd.

Digitale producten die gemaakt zijn door en vóór mensen

Heb je al weleens nagedacht over wat er allemaal komt kijken bij het creëren van een goede website waar mensen echt van houden? Het is meer dan alleen maar wat je ziet op het oog. Er zit meer achter verscholen.

Direct contact met Sjoerd?

Mail naar
[email protected]
Of bel 050 36 00 233

Aan de slag met Concept7

Klinkt interessant? Laat dan een berichtje achter en we nemen zo snel mogelijk contact op voor een kennismaking!

Download onze whitepaper

Wij willen graag onze kennis delen, vul je email adres in en krijg onze whitepaper gratis in je inbox.

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor gepersonaliseerde content, social media features en om onze traffic te analyseren. Meer weten?