Bij een eyetrack onderzoek voeren gebruikers uit je (potentiële) doelgroep taken uit op je prototype, website of app. Met onze eyetrack-monitor weten we waar gebruikers kijken op het scherm. Eén van onze user researchers begeleidt de respondent aan de hand van een test opzet.
Met een eyetrack onderzoek krijg je inzicht in:
Knelpunten die conversie verminderen.
Hoe gebruikers je website of app scannen.
Welke elementen aandacht trekken.
Welke elementen niet worden gezien of waargenomen.
Waar mensen (naar) kijken.
Inzicht in motivatie en verwachtingen.
Een eyetrack onderzoek is daarnaast erg geschikt om te toetsen of aannames/veronderstellingen kloppen. Ook krijg je vaak inspirerende inzichten om je conversie te verhogen.
Ook op mobiel is het mogelijk om knelpunten op te sporen die negatief impact hebben op je conversie. Mobiel wordt vaak situatieafhankelijk of in een andere context gebruikt. Gebruikers stellen andere eisen aan een website of app en hebben last van andere knelpunten.
Het is bij mobiel gebruikersonderzoek ook mogelijk om mee te kijken en te zien waar gebruikers op het scherm drukken. Zo kunnen we onderzoeken waar gebruikers tegenaan lopen bij het uitvoeren van een taak.
Samen met jou stellen we onderzoeksvragen op. Wat willen we met het onderzoek bereiken? Waarom is het nodig om dit te onderzoeken en wat zijn hierin aandachtspunten?
We bepalen de doelgroep(en), stellen een respondenten profiel op en bepalen in overleg wie de werving doet. We kunnen dit voor je regelen maar kunnen je ook ondersteunen bij eigen werving.
Tijdens het onderzoek zelf leidt één van onze gebruikersonderzoekers het onderzoek. Een respondent krijgt verschillende opdrachten achter de eyetrack-monitor. Een ‘eyetracker’ is een speciaal apparaat die wij gekoppeld hebben aan een desktop-monitor. Hierin zitten sensoren die oogbeweging en fixaties waarnemen. Het levert waardevolle informatie op over kijkgedrag.
Onze gebruikersonderzoeker observeert het gedrag van gebruikers, vraagt door om tot de kern te komen en zorgt dat we alle taken grondig toetsen.
Wij kunnen zowel op ons kantoor als op locatie gebruikersonderzoek uitvoeren, en je kunt altijd meekijken. Meekijken kan eventueel ook op afstand, of later op basis van video-opnames.
Na een grondige analyse krijg je een praktisch, kort en bondig rapport met alle bevindingen en verbeterpunten uit de test. Ook doen we suggesties voor verbetering.
Het rapport nemen we telefonisch of op locatie met je door voor toelichting en vragen. Als je dit wenst kun je ook video-opnames van de eyetrack krijgen.
Met alle bevindingen, verbeterpunten en suggesties kun je eenvoudig je site of app verbeteren, of kun je ons rapport gebruiken voor gesprekken met interne stakeholders.
Wij doen al meer dan 10 jaar gebruikersonderzoek met onze eigen eyetrack-apparatuur. We waren het 1e bureau in Nederland met een eigen eyetrack-monitor in onze branche. We kunnen je er dus alles over vertellen maar beter nog; we kunnen je helpen maximaal rendement uit een eyetrack te halen.
Wil je ook weten hoe goed je gebruikers taken uit kunnen voeren op je website of app? Of heb je vragen? Neem hieronder contact op met John.