MVO Nederland Redesign website

Voor een duurzame economie moet het huidige economisch systeem op de schop, en daar werkt MVO Nederland al sinds 2004 hard aan.

MVO Nederland stimuleert en ondersteunt bedrijven om bij te dragen aan een duurzame toekomst voor natuur en maatschappij en sporen daarnaast de overheid aan om duurzaam ondernemen tot de standaard te maken.

Met een redesign van de website zetten we deze missie digitaal kracht bij.

De uitdaging

De digitale aanwezigheid van MVO Nederland was toe aan vernieuwing. In 2004 werd MVO Nederland opgericht om de kennis en informatie over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) bij bedrijven te stimuleren. Inmiddels twintig jaar verder is de kennis en informatie volop aanwezig. De rol van MVO Nederland is veranderd naar een duurzame-bedrijvennetwerk en een partner voor systeemveranderingen. De website moet deze nieuwe positie weerspiegelen en bezoekers activeren om zich in te zetten voor een duurzame economie.

Onze opdracht was een redesign en herbouw van de hoofdwebsite, met als basis een modulair systeem dat het makkelijk maakt om nieuwe pagina's/websites op te bouwen. De website moest daarnaast aangepast worden aan de vernieuwde huisstijl. En niet te vergeten, het optimaliseren van de gebruikerservaring.

Fun fact: dit was het 11e MVO-project waar wij vanuit Concept7 betrokken waren! 🎉

MVO Nederland Kleuren Huisstijl
MVO Nederland font huisstijl

De Starterkit

Voor MVO Nederland hebben we een design systeem (Starterkit) ontwikkeld, een soort blokkendoos voor het bouwen van websites.

Met deze starterkit kan MVO Nederland snel en gemakkelijk nieuwe sites lanceren voor al hun projecten en nieuwe initiatieven, waarbij de branding altijd consistent wordt doorgevoerd.

De Starterkit zorgt er voor dat we snel nieuwe websites voor projecten kunnen opleveren, die ook nog eens in lijn zijn met onze branding- en communicatiedoelstellingen.
Michel van Kats

Michel van Kats

MVO Nederland

MVO Nederland Starterkit

Wat stond er al?

In 2019 hebben we de website van MVO Nederland al eens onder handen genomen. Op basis van de onderzoeksuitkomsten van destijds hebben we de fundatie voor de website gelegd: het concreet maken en tonen van de effecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen, en de rol en meerwaarde van MVO Nederland.

Om te zorgen dat bezoekers hun weg niet kwijtraakten op de website, ontwierpen we samen met MVO de informatiearchitectuur. Hoe is de structuur van de site? Wat staat er in de hoofdnavigatie? Wat in de subnavigatie en footers? En hoe gaan gebruikers door de site?

Conversiegerichte redesign

Op basis van de lange samenwerking met MVO en de eerder ontwikkelde site konden we voortbouwen op voorgaande onderzoeken en kennis. We hebben een organisatie- en gebruikerssessie gehouden om doelen, functionaliteiten en de branding opnieuw te definiëren.

Dit leidde tot het ontwikkelen van een nieuw design, gebaseerd op:

De pay-off 'Oneindig Ondernemend’ 

De kernwaarden van MVO Nederland:

â—¦ Enthousiasme

â—¦ Kritisch denken

â—¦ Betrokkenheid

â—¦ Openheid

Om de vindbaarheid en conversiegerichtheid te waarborgen, is er een SEO- en CRO-check uitgevoerd op het ontwerp.

Het resultaat is een website die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook functioneel, met een focus op conversiegerichte landingspagina’s en dynamische content die de meerwaarde van het bedrijvennetwerk van MVO Nederland communiceert. Een website die in lijn staat met alle MVO-sites.

Ook zijn de actuele projecten waarin MVO Nederland samen met bedrijven werkt gekoppeld aan de 7 duurzaamheidsthema's binnen de Nieuwe Economie Index (NEx).

Vanuit technisch oogpunt hebben we de site overgezet naar Laravel in combinatie met Statamic CMS, waardoor het beheer van contentpagina’s flexibeler en gebruiksvriendelijker werd. Ook is er een koppeling gemaakt met Hubspot als CRM-systeem voor de aangesloten partners.

MVO Nederland Header Homepagina Design
MVO Nederland Mobiel Design

Wat heeft het redesign opgeleverd?

  • Uniforme boodschap en huisstijl: Door de starterkit kan MVO Nederland hun identiteit consistent uitdragen over alle platforms.

  • Gebruikersgericht design: De site is nu niet alleen een bron van informatie, maar ook een oproep tot actie, gericht op het ‘doen’.

  • Technische innovatie: Met Laravel en Statamic is de site klaar voor de toekomst, makkelijk aanpasbaar en onderhoudsvriendelijk.

Met Concept7 als strategisch partner komen we niet alleen tot stuk voor stuk prachtige websites, maar leveren die sites ook een wezenlijke bijdrage aan het behalen van onze conversiedoelen. En niet te vergeten: bij Concept7 werk je altijd met leuke mensen!
Michel van Kats

Michel van Kats

MVO Nederland

20 jaar impact maken

In de 20 jaar van haar bestaan heeft MVO Nederland zich ontwikkeld tot meer dan een kenniscentrum; het is het grootste duurzame bedrijvennetwerk van Nederland.

Met het redesign heeft MVO Nederland een krachtig platform om de transitie naar een duurzame economie voort te zetten.

Benieuwd naar alle ins en outs?

Wil je meer weten over ons werk voor MVO Nederland of hoe wij jouw bedrijf digitaal laten groeien met hulp van Human Centered Design? Neem dan contact met ons op.

Voorkeur