De warming-up start met flitsend vuurwerk, door de gigantische banners kun je jouw favoriete spelers bijna voelen en het stadion gonst door alle blauw-wit-gekleurde fans tijdens een prachtige voltreffer…
Donar kent een prikkelende live-experience en een uniek community-gevoel. De Groningse topbasketbalclub wil deze ultieme merkbeleving graag digitaal doortrekken. Een mooie uitdaging voor ons!
We kennen Donar als dé Groningse basketbalclub en een van Nederlands best-scorende teams. Met de topsporthal van MartiniPlaza als hun thuishonk maken zij het sportieve dagje uit mogelijk voor zo’n 4350 toeschouwers.
Human centered design zit in alles wat we doen. Dit is een ontwerpproces waarin de eindgebruiker centraal staat in plaats van de organisatie. Een win-win voor beide dus!
Hoe goed worden de Donar fans geholpen op de website? Door een uitgebreide analyse, onze cro-scan, zagen we direct de belangrijkste verbeterpunten:
laadtijd van de website;
vindbaarheid in zoekmachines;
efficiëntie van de gebruikte technieken;
informatievoorziening en -structuur;
fanbeleving.
De meest waardevolle inzichten krijg je door te luisteren naar je doelgroep. De groepssessie met Donar en een focusgroep met fans en business card-houders maakte helder waar we met de website punten kunnen pakken, zoals:
duidelijke plaatsing van het speelschema;
meer informatie over de spelers;
makkelijker navigeren naar de fanshop.
De inzichten staan en de bal ligt bij ux design. Wat moet direct zichtbaar zijn? Wat is randinformatie? En hoe komt de globale opmaak eruit te zien? Door de informatie uit het human centered design traject zijn de eerste schetsen gemaakt.
Hoe ademt de website Donar? Ons visual design-team heeft het antwoord. Door vormgeving te gebruiken die typerend is voor de basketbalwereld, aangevuld met krachtige motion graphics. En dit alles gemixt met de spraakmakende merkidentiteit van de Groningse club.
Grote, bold typografieën, zoals je ze kent van de tenues.
Gelaagde visuals met veel dynamische elementen van een wedstrijd.
De spelers zijn neergezet als held. Van de mysterieuze headershoot op de homepage tot aan een eigen pagina voor elk teamlid.
Het design vraagt om een website op maat. Met bouwstenen die makkelijk bewerkbaar zijn, hebben onze developers ook de techniek gebruiksvriendelijker gemaakt. Denk aan video-afhandeling, het up-to-date houden van de BNXT (Dutch Basketball League)-scores en het importeren van wedstrijden uit de basketball API.
Samen met Donar gaan we de komende jaren de online fanbeleving naar een nog hoger niveau tillen. De website is pas het begin! Houd deze casepagina in de gaten voor Donar’s volgende online verbeteringen.