Verliefd op een locatie

Meerstad is een woon- en recreatiegebied vlakbij de stad Groningen: Midden in de natuur maar met het centrum om de hoek.

Het is nu tijd voor een nieuwe missie: Het verkopen van beschikbare woningen en kavels in het gebied. Met een redesign van de site wil Bureau Meerstad zoveel mogelijk potentiële kopers bereiken en enthousiast maken om te komen wonen in Meerstad.

Van naamsbekendheid naar conversie

Meerstad is een woon- en recreatiegebied vlakbij de stad Groningen: midden in de natuur maar met het centrum om de hoek. Bureau Meerstad is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het gebied en heeft zich de afgelopen jaren gefocust op het vergroten van de naamsbekendheid bij inwoners in Noord-Nederland.

Macbook met het logo en de site

Het is nu tijd voor een nieuwe missie: Het verkopen van beschikbare woningen en kavels in het gebied. Met een re-design van de site willen om zoveel mogelijk potentiële kopers bereiken en enthousiast maken om te komen wonen in Meerstad.

Gemak- en Vrijheidszoekers

Om ons onder te dompelen in de wereld van onze opdrachtgevers verzorgden wij een deep dive sessie. Een sessie met de klant waarin we ontdekken:

  • Wie is Meerstad als organisatie?
  • Wat zijn de ambities?
  • Wat zijn valkuilen?
  • Welke wensen heeft Meerstad?
  • Wie zijn de doelgroepen?
  • Wat zijn hun behoeftes en wensen in de customer journey? Wat zijn daarin drempels?

Alles met één centraal doel: hoe zorgen we dat we de doelgroep verliefd laten worden op hun nieuwe droomlocatie in Meerstad?

Alle inzichten en bevindingen vingen we in een customer journey. Deze is gericht op de doelgroep die we ‘Verhuisgeneigden’ (mensen die overwegen te gaan verhuizen) noemen. Hierbij maken we onderscheid tussen ‘Gemakzoekers’ en ‘Vrijheidszoekers’. Oftewel mensen die een woning willen kopen en mensen die liever een kavel kopen.

Verliefd op een locatie

We bepaalden samen met Bureau Meerstad het concept voor de nieuwe site: “Op de website word ik als klant verliefd op de locatie Meerstad en word ik perfect begeleid in het vinden van mijn droomhuis of bij de aankoop van mijn kavel.”

Website Meerstad

De conceptgedachte vertaalden we door in het ontwerp, om te beginnen met ontwerpprincipes. Zij bepalen de look & feel en de ervaring van de site:

  • Show, don’t tell. Hierbij gebruiken we beeldvullende foto’s en video’s, met sfeerimpressies en plattegronden.
  • Wees volledig. We bundelen relevante informatie op één plek, zowel over de woning als informatie over het gebied. En we maken aankoop processen inzichtelijk.
  • Kijk naar de toekomst. We benadrukken niet het heden (het gebied is immers nog in ontwikkeling), maar leggen de nadruk op hoe Meerstad gaat worden. We doen daarbij geen valse beloftes.

Dit werkten we concreet uit in het prototype en de grafische vormgeving van pagina’s.

Gebruikerstest: de kracht van fotografie

Onze uitwerkingen testen wij het liefst altijd met gebruikers. Voor Bureau Meerstad hebben we dat gedaan met een eyetrack-onderzoekHiermee krijg je de bevestiging of de gebruiker het concept en de uitwerking ook daadwerkelijk begrijpt.

De eyetrack liet zien dat het concept werkte; gebruikers kregen de Meerstad beleving goed mee en werden op begrijpelijke en toegankelijke wijze door alle relevante informatie geleid.

iphone meerstad

Een onverwacht inzicht uit de gebruikerstest was de gebruikte fotografie: doordat er in de testversie veel foto’s zaten van kinderen kregen sommige testers het gevoel dat Meerstad alleen gericht was op jonge gezinnen.

Dit was niet de uitstraling die Meerstad wilde en daarom hebben we de foto’s aangepast. Door meer af te wisselen in de fotografie werd de vrijheid en diversiteit van Meerstad duidelijker voor de verschillende doelgroepen.

Na de ontwerpfase zijn Ilionx voor de back- en Alserda Media voor de front-end druk aan de slag gegaan met de implementatie wat in het nieuwe jaar resulteerde in de site voor Meerstad.

Hebben we een match?

Wil je meer weten over hoe wij jouw bedrijf een strategisch voordeel kunnen geven met hulp van Human Centered design? Neem dan contact met ons op, of bekijk onze andere cases.

volgende case

Download onze whitepaper

Wij willen graag onze kennis delen, vul je email adres in en krijg onze whitepaper gratis in je inbox.

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor gepersonaliseerde content, social media features en om onze traffic te analyseren. Meer weten?