Ziengs

Met meer dan 75 jaar ervaring kent Ziengs alle fijne kneepjes van het schoenenvak als geen ander. Kwaliteit, vakmanschap en een klantgerichte aanpak maken elke stap uniek. Maar hoe zetten we deze rijke ervaring uit de winkel om in online succes? Onze samenwerking met Ziengs heeft geleid tot een toekomstbestendig e-commerce platform dat niet alleen de online aanwezigheid van het merk versterkt, maar ook de conversies aanzienlijk verbetert.

Over Ziengs

Ziengs is er voor het hele gezin, van jong tot oud. Met persoonlijk advies en aanbod op maat zorgt Ziengs dat je schoenen perfect passen bij jouw voet, jouw stijl en elke gelegenheid. Al ruim 75 jaar is het familiebedrijf deskundig in pasvorm, zool, schoenonderhoud en stijl. De schoenenwinkel met oog voor mensen.

De design challenge

Ziengs heeft recentelijk een rebranding en nieuw winkelconcept geïntroduceerd, gericht op de klant en de schoenen. De webshop kon daarbij niet achterblijven. De wens: een sterke online positie met een webshop die van deze tijd is.

Onze uitdaging was om de omnichannelstrategie te verbeteren door de online verkoop te versterken en zo de fysieke winkels te ondersteunen, rekening houdend met de kernwaarden van Ziengs: service, kwaliteit en loyaliteit.

Als resultaat?

Een conversiegerichte, toekomstbestendige webshop die de conversiepercentages verhoogt en een gebruiksvriendelijke shoppingervaring biedt.

Onze uitgangspunten:

  • Mobile first;

  • De heritage van Ziengs als familiebedrijf benadrukken;

  • Een fashionable uitstraling 

  • Een breed publiek aanspreken;

  • Een heldere, onderscheidende en merkspecifieke propositie;

  • De gebruiker centraal. 

ziengs-mobile-first.png

Inzicht in de klanten van Ziengs

Uit ons gebruikersonderzoek met interviews bleek dat Ziengs-klanten snel willen vinden wat ze zoeken en eenvoudig willen bestellen. Ziengs wordt al gezien als een betrouwbaar merk, vooral vanwege de hoge kwaliteit. Toch zijn er verbeterpunten voor de webshop, met name op het gebied van inspiratie en maatinformatie: of een schoen groot of klein valt, werd vooral in de reviewteksten gevonden.

Als je bij Ziengs iets koopt, dan weet je dat het goed is.

Geïnterviewde klant van Ziengs


Analyseren van websiteprestaties 

Met Google Analytics duiken we diep in de prestaties van de Ziengs-website. We volgen bezoekersstromen, verkeersbronnen en gebruikersgedrag. Uit zoekdata bleek bijvoorbeeld dat veel bezoekers merkgericht zoeken. Deze inzichten vertalen we direct naar optimalisaties voor de gebruikerservaring. Zo hebben we de merken op de homepagina prominenter in beeld gebracht om beter aan te sluiten bij het zoekgedrag van de bezoekers.

De doorvertaling naar design

Tijdens diverse sessies hebben we het merk Ziengs grondig leren kennen. We kregen meer inzicht in de nieuwe huisstijl, de huidige website gebruikers en de dienstverlening en organisatie van Ziengs. Met deze informatie en de bevindingen uit de onderzoeksfase hebben we persona’s ontwikkeld die specifieke kenmerken en gedragingen van verschillende gebruikersprofielen in kaart brengen.

ziengs-overzichtspagina.png
ziengs-productpagina.png

Customer Journey opstellen

Vervolgens hebben we een customer journey opgesteld, waarbij we alle touchpoints in kaart brachten en de volledige gebruikersflow analyseerden. Hierdoor konden we cruciale pijnpunten en verbeteringsmogelijkheden identificeren.

Ontwerpen van wireframes

Met deze inzichten zijn we begonnen met het ontwerpen van de eerste wireframes, waarbij we een mobile-first benadering hanteerden om een optimale gebruikerservaring op mobiele apparaten te garanderen. In het UX-ontwerp hebben we rekening gehouden met meer ruimte voor inspiratie, maatadvies, upselling en de aansluiting met de fysieke winkels. Tijdens het wireframing proces doorliepen we meerdere iteraties, waarbij we continu feedback verzamelden en wijzigingen doorvoerden om het ontwerp te optimaliseren.

Nieuwe branding implementeren 

Tegelijkertijd werkten we aan het vertalen van de nieuwe branding naar een digitale toepassing. We zorgden ervoor dat de nieuwe visuele identiteit van Ziengs consistent werd toegepast in het digitale ontwerp.

ziengs-digitale-huisstijl.png
ziengs-mobile-first-branding.png
ziengs-branding.png

Visual Designfase

Na enkele iteraties van de wireframes zijn we overgegaan naar de visuele designfase. Hier hebben we de nieuwe Ziengs branding volledig toegepast op de ontwerpen voor de nieuwe website, met een fashionable uitstraling en een minimalistische, stijlvolle look and feel.

CRO-optimalisatie: continu verbeteren

Door A/B-testen hebben we onderbouwde beslissingen genomen die de webshop stap voor stap conversiegerichter maken. Daarnaast hebben we trainingen gegeven om een experimentele mindset binnen het team te stimuleren.

Ook een conversiegerichte webshop?

Bij Concept7 brengen we onderzoek, strategie en design samen om jouw webshop digitaal te laten groeien. Ontdek hoe wij jouw digitale ambities kunnen realiseren en maak kennis met ons!

Voorkeur